Utmanande, roligt och mycket ansvarsfullt

Att arbeta som flygtekniker innebär inte ett bara ett skitigt verkstadsarbete – tvärtom en flygtekniker i dag är en högteknologisk fixare.– Vår uppgift är att se till att gripenplanen kommer upp i luften med rätt last för kommande uppdrag, alltid med flygsäkerheten i fokus, säger flygtekniker Erik Normark.

Flygteknikerna är vana att ”trolla med knäna” och hitta kreativa lösningar, utan att tulla på säkerheten. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Direkt efter landning berättar piloten för teknikern om han upplevt något annorlunda med flygplanet. Är allt OK så klargörs flygplanet för nästa uppdrag. Det tankas och besiktas visuellt. Har lufttankning genomförts besiktas även proben av teknikern.
Direkt efter landning berättar piloten för teknikern om han upplevt något annorlunda med flygplanet. Är allt OK så klargörs flygplanet för nästa uppdrag. Det tankas och besiktas visuellt. Har lufttankning genomförts besiktas även proben av teknikern. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
”Flygplanet är duktigt på att berätta själv om det är något fel”, säger Erik Normark. I JAS 39 Gripen finns cirka 40 datorer som visar eventuella felmeddelanden.
”Flygplanet är duktigt på att berätta själv om det är något fel”, säger Erik Normark. I JAS 39 Gripen finns cirka 40 datorer som visar eventuella felmeddelanden. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Kollegorna är ett stöd. Det gäller att vara prestigelös och be om hjälp om några oklarheter råder, framförallt det uppstår problem att förstå flygunderhållsföreskriften som är skriven på flygengelska.
Kollegorna är ett stöd. Det gäller att vara prestigelös och be om hjälp om några oklarheter råder, framförallt det uppstår problem att förstå flygunderhållsföreskriften som är skriven på flygengelska. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Direkt efter landning berättar piloten för teknikern om han upplevt något annorlunda med flygplanet. Är allt OK så klargörs flygplanet för nästa uppdrag. Det tankas och besiktas visuellt. Har lufttankning genomförts besiktas även proben av teknikern. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
”Flygplanet är duktigt på att berätta själv om det är något fel”, säger Erik Normark. I JAS 39 Gripen finns cirka 40 datorer som visar eventuella felmeddelanden. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Kollegorna är ett stöd. Det gäller att vara prestigelös och be om hjälp om några oklarheter råder, framförallt det uppstår problem att förstå flygunderhållsföreskriften som är skriven på flygengelska. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten

Inne i den ljusa hangaren står JAS 39 Gripen uppställda på uppmålade platser. Från taket hänger tjocka slangar och musiken strömmar ut ur högtalarna. En lätt doft av flygfotogen sticker till i näsan men den riktiga verkstadskänslan uteblir. Det är luftigt, rent och snyggt. Verktygen är på sina avsedda platser och på väggen hänger en basketkorg.
– Det var länge sedan vi använde den, men vem vet, det kan bli någon minut över, säger han.

Alltid skarpt läge

Stämningen bland teknikerna är på topp, övningen gör att de har mycket att fixa. Antingen genomför de tillsyn i olika omfattning, vilka är styrda när de ska göras eller så klargör de flygplan för kommande uppdrag.
– Det finns inte en dag som är den andra lik. Arbetet är otroligt varierande och alltid i skarpt läge, säger Erik Normark.

Tonen i hans röst ändras och blir allvarlig. I deras händer ligger ansvaret för pilotens säkerhet – och liv.
– Jag tror att man måste ha en speciell mentalitet som flygtekniker. Det räcker inte med att komma in på utbildningen och klara den. Vi har ett stort ansvar eftersom det är vi som står som garant att flygplanet är utan anmärkningar ur ett flygsäkerhetsperspektiv.

Med ett intresse för teknik, stor noggrannhet, ödmjuk inför problem och samtidigt kreativ är grunden god att bli flygtekniker enligt honom. Alla arbeten som ska göras på ett flygplan styrs av en flygunderhållsföreskrift som talar om hur och när arbetet ska göras.

– För oss spelar det ingen roll vart vi befinner oss. F 21, Vidselbasen, internationell övning eller som senast på Sicilien i en insats, vi gör exakt samma jobb, förklarar han.

Hangardrottningar

Kreativiteten flödar när två flygplan blir ett. Det blir ibland är ett måste för att ha rätt antal hela flygplan eftersom det råder brist på reservdelar, utbytesenheter, till flygplanen. Särskilt stor är problematiken nu när det nyligen har driftsatts ett nytt system som används för beställning av dessa utbytesenheter. Då ”slaktas” ett flygplan på delar, dessa flyttas till ett annat och kvar blir ett trasigt flygplan – Hangardrottningen. Om detta inte görs är risken stor att flygningar inte kan genomföras.
– Det kan låta banalt, men det gäller exempelvis glödlampor som sitter intill landningsställen, säger han med en suck.

Trots det så ångrar han inte sitt yrkesval. Han hade tidigt planerat att bli flygtekniker för civila plan men så kom värnplikten som flygmekaniker och där väcktes hans intresse för officersyrket.
– Det är ett fantastiskt yrke med många utmaningar, dessutom får vi träna på arbetstid tre timmar i veckan. Vilken arbetsgivare kan erbjuda det?