Gränslös samverkan över vattendrag

Hur många norrmän krävs för att bygga en bro? Om man får tro major Mattias Johnsson från 214:e ingenjörkompaniet så räcker det med 25 till 30 stycken. Så många var de norska ingenjörsoldater som, under svensk ledning, byggde upp en Krigsbro 4 över ett vattendrag i Bjerkvik under fredagen.

Fänrik Johan Hansson i det svenska ingenjörkompaniet dirigerar en av sina norska kollegor i brobygget. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
Ibland är det råstyrka som behövs…
Ibland är det råstyrka som behövs… Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
…och ibland är det precision.
…och ibland är det precision. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
Major Mattias Johnsson tycker att samarbetet med de norska kollegorna har fungerat utmärkt.
Major Mattias Johnsson tycker att samarbetet med de norska kollegorna har fungerat utmärkt. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
Ibland är det råstyrka som behövs… Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
…och ibland är det precision. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
Major Mattias Johnsson tycker att samarbetet med de norska kollegorna har fungerat utmärkt. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten

En krigsbro 4 är en rullbro som man kan bygga upp från endast ena sidan av vattnet om det skulle behövas. Man ”rullar” fram de olika delarna av bron för att till slut förankra den på andra sidan.

De norska soldaterna är uppdelade i bärlag, med fyra personer i varje, som har varsin del av bron som sitt ansvar. Bärlagen är sedan koncentrerade på höger och vänster sida av bron och sätter ihop delarna varefter brobyggandet framskrider. Att det är svenska soldater som arbetsleder de norska och inte tvärtom har sin förklaring i typen av bro de bygger.
– Vi gjorde så den här gången eftersom vi kan brotypen och har byggt den flera gånger medan norrmännen mest har jobbat med andra konstruktioner, säger fänrik Johan Hansson från samma kompani.

”A walk in the park”

Han tillägger att samarbetet med norrmännen har gått mycket bra och får snabbt medhåll från en av de norska kollegorna.
– Det har gått väldigt bra med tanke på att vi aldrig har byggt den här typen av bro förut. De konstruktioner vi jobbar med är vanligtvis mycket tyngre. Den här bron är ju av aluminium så det här är en ”walk in the park”, kommenterar sergeant André Hansen från den norska Ingenjörsbataljonen.

De båda officerarna är överens om att de få problem som språket medför löses genom att använda engelska eller kroppsspråk för att göra sig förstådd.
– Den stora svårigheten vi ställdes inför var snara hur vi skulle göra med fästena för bron. Men det löstes genom att vi kombinerade våra erfarenheter och det blev mycket bra, säger Johan.

Klarar trettio ton

När den tjugosex meter långa bron står färdig så håller den för fordon som kan väga så mycket som trettio ton. Om det är en samtränad grupp som sätter upp den så tar det ca två timmar att få bron på plats.
– Det måste givetvis gå så snabbt som möjligt. Anledningen till att vi bygger vår egen bro är ju ofta för att övriga förbindelser antingen har blivit sprängda eller inte håller för våra fordon, avslutar Mattias Johnsson.

Det svenska ingenjörkompaniets uppgifter under övningen innefattar bland annat, förutom att konstruera broar, även att öppna vägar för den multinationella brigaden samt att röja minor.
 
Är du också intresserad av att jobba i Försvarsmakten?
Den grundläggande militära utbildningen genomförs under 2012 på en rad platser i landet. Ansökningstiden går ut den 25 mars. Sök redan idag!