Det naturliga hotet

Årets stora internationella vinterövning Cold Response har precis startat. Förbanden har under flera veckor förberett sig för att klara de svåra vinterförhållanden som råder i övningsområdet. Men man kan aldrig riktigt föreställa hur det ska bli. De senaste dygnen har det kommit över tre decimeter snö i samband med kraftiga vindstyrkor.

På E 10:an från tullstationen i Riksgränsen över Björnfjell har det varit stora problem i flera dagar på grund av extremt hårda vindar och mycket kraftigt snöfall. Foto: Niklas Englund/Försvarsmakten
Under måndagen var det stora problem på E 6:an norr om Bjerkvik, där det blev totalt stopp med kilometerlånga köer när långtradare och stora militära fordon var tvungna att montera snökedjor.
Under måndagen var det stora problem på E 6:an norr om Bjerkvik, där det blev totalt stopp med kilometerlånga köer när långtradare och stora militära fordon var tvungna att montera snökedjor. Foto: Niklas Englund/Försvarsmakten
Nordiskt samarbete och säkerheten främst. Jan Welander tillsammans med norske kollegan, major Øystein Juell.
Nordiskt samarbete och säkerheten främst. Jan Welander tillsammans med norske kollegan, major Øystein Juell. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Vintervädret i Nordnorge kan tidvis vara riktigt besvärligt.
Vintervädret i Nordnorge kan tidvis vara riktigt besvärligt. Foto: Niklas Englund/Försvarsmakten
Under måndagen var det stora problem på E 6:an norr om Bjerkvik, där det blev totalt stopp med kilometerlånga köer när långtradare och stora militära fordon var tvungna att montera snökedjor. Foto: Niklas Englund/Försvarsmakten
Nordiskt samarbete och säkerheten främst. Jan Welander tillsammans med norske kollegan, major Øystein Juell. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Vintervädret i Nordnorge kan tidvis vara riktigt besvärligt. Foto: Niklas Englund/Försvarsmakten

Vädersituationen har onekligen ställt till problem, speciellt för de svenska förband som rullar på landsväg till övningsområdet. Under söndag, måndag och tisdag stängdes vägen från Riksgränsen över Björnfjell på grund av de rådande väderförhållandena.  Det innebar till exempel att dragbilar med stridsfordon och stridsvagnar fick stanna på svenska sidan och vänta till vädret lugnat ner sig.

Totalt stopp

Under måndagen var det också stora problem för den personal som transporterades med buss från Evenes flygplats upp mot Setermoen och Bardufoss. En vägsträcka på närmare 13 mil som normalt tar knappt två timmar, tog under måndagen drygt fyra timmar på grund av väglaget.
– Det var stora problem på E 6:an norr om Bjerkvik i går, där blev det totalt stopp ett par timmar när alla bussar, långtradare och stora militärfordon var tvungna att montera snökedjor, berättar kapten Jan Welander, som under Cold Response arbetar med verksamhetssäkerhet i den norska övningsledningen.

Lavingrupp och friktionsmätning

Jan och hans kollegor i den norska övningsledningen har bland annat uppgiften att sammanställa all information som de får in från personalen ute på fältet. De har till exempel den norska lavingruppen som hela tiden genomför mätningar och kontroller av lavinfaran till förfogande.
– Vi har även svensk personal ute på vägarna med friktionsmätningsutrustning för att vi ska kunna få in senaste nytt om väglaget, fortsätter Jan Welander.
Det kraftiga snöfallet tillsammans med hårda vindar och kraftiga temperatursvängningar gör också att lavinfaran i området ökar avsevärt.
– Vi fortsätter sammanställa information som vi delger förbanden så fort som möjligt. Det är viktigt att de får kännedom om risker och kan göra åtgärder för att öka säkerheten ytterligare, avslutar Jan Welander och får medhåll av norske kollegan Øystein Juell.