Reparationer med friktioner

I takt med att vintern tar ett fast grepp tar också verksamheten med olika vinterutbildningar fart vid I 19. Just nu pågår bland annat en vinterutbildning för blivande tekniska officerare från Försvarsmaktens tekniska skola, FMTS i Halmstad.– Det här känns väldigt nyttigt för oss. Att vi själva får uppleva hur det är utföra reparationer och annan teknisk tjänst ute i fält i vinterförhållanden ger oss bättre förståelse när vi ska leda sådan verksamhet i framtiden, säger Alexander Andrén, en av åtta elever.

Åtta blivande tekniska officerare genomför just nu vinterutbildning i Boden. På bilden agerar de reparationsgrupp och har upprättat fältreparationsplats för att byta ett bärhjul på en bandvagn. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten

Vinterutbildningen för de blivande tekniska officerarna är nu inne på andra veckan och avslutas med ett par dygn ute i fält.
– Under de två fältdygnen får eleverna en helhetsbild över hur man planerar en vinterövning för till exempel en reparationspluton. En viktig del är att de inte får komma ut i skogen till ett dukat bord. Här har de både fått vara med och rekognosera och vara med och bygga upp platsen för sin reparationsförläggning, berättar major Jonas Skär, projektledare för teknisk tjänst vid Försvarsmaktens vinterenhet.

Material och vätskor påverkas

Den första veckan i Norrbotten genomfördes på Luleå tekniska universitet där eleverna fick ta del av föreläsningar och förevisningar om hur material och vätskor fungerar i kyla. Under de fyra dagarna på universitetet deltog även tekniska officerare ur Bodens garnison och olika aktörer som på ett eller annat sätt har med tillverkning av materiel till Försvarsmaktens fordon och utrustning.
– Förra veckan på universitetet var bra. Det var intressant att få se olika material och vätskor förändras i kyla, speciellt tydligt ser man på hur olika oljors egenskaper förändras, berättar Martin Andersson från Umeå.

Skapa bra förutsättningar

På onsdagseftermiddagen fick eleverna agera reparationsgrupp och rycka ut för att utföra fältreparation av bandvagnar.
– Det viktiga med det här är inte själva reparationen, som i det här fallet är att byta ett bärhjul på en bandvagn, utan att de ska få lära sig att skapa bra förutsättningar för fältreparation, berättar kapten Ronald Lahti vid tekniska enheten på I 19. Han och hans kollegor är tillsammans med personal ur mekanikerskolan med och stöttar utbildningen som instruktörer.
– Ett bra moment som ger oss mycket bättre förståelse för hur det är att arbeta i vintermiljö.  Vi upptäcker hela tiden vilka friktioner som inverkar på arbetet. Allt tar längre tid helt enkelt. Det är i och för sig inte helt nytt för mig då jag gjorde lumpen på jägarbataljonen i Arvidsjaur. Men att vistas och verka i vinterklimat är färskvara, man måste vänja sig och jobba på rätt sätt för att upprätthålla stridsvärdet så man kan utföra sina uppgifter, säger Martin Andersson.

Planerar redan för nästa år

– Vi har haft två mycket bra veckor här uppe, allt har fungerat perfekt. Mycket beror så klart på Vinterenheten, Tekniska enheten och Mekanikerskolan här på I 19 som har stöttat oss med planering, instruktörer, utrustning och annat som behövs, berättar kapten Håkan Larsson kurschef vid FMTS i Halmstad.

Även chefen för nästa års kurs, major Magnus Fahrman, finns med i Boden.
– Vi har redan börjat planera för nästa år, då har vi förutom de med inriktning mark även tre elever med inriktningen teknisk officer i flygvapnet. Vi ska bland annat träffa personal på Norrbottens flygflottilj, F 21 och se hur vi kan sy ihop ett bra program som passar för båda inriktningarna, berättar Magnus Fahrman.