Med huvudet på skaft

Militärpolisernas korridor är tom. Det nyinredda lunchrummet är tomt och logementen är i princip… tomma. Samtidigt pågår det intensiv militärpolisaktivitet i Afghanistan, i Kosovo och på motorvägen mellan Kungsängen och Stockholm. Militärpoliserna, MP, är efterfrågade och har inte tid att sitta still.

Militärpoliser måste kunna lite av allt. På en och samma dag får Desirée Milbers köra upp med släp och eskortera VIP-gäster från försvarshögkvarteret. Foto: Björn Westerdahl/Försvarsmakten
VIP-gästerna anländer till Livgardet som planerat och Desirée hälsar på chefen för genomförandeavdelningen.
VIP-gästerna anländer till Livgardet som planerat och Desirée hälsar på chefen för genomförandeavdelningen. Foto: Björn Westerdahl/Försvarsmakten
Alla militärpoliser måste kunna självförsvar. Ibland övar de själva och ibland med instruktör.
Alla militärpoliser måste kunna självförsvar. Ibland övar de själva och ibland med instruktör. Foto: Björn Westerdahl/Försvarsmakten
Desirée samverkar med VIP-gästernas busschaufför.
Desirée samverkar med VIP-gästernas busschaufför. Foto: Björn Westerdahl/Försvarsmakten
VIP-gästerna anländer till Livgardet som planerat och Desirée hälsar på chefen för genomförandeavdelningen. Foto: Björn Westerdahl/Försvarsmakten
Alla militärpoliser måste kunna självförsvar. Ibland övar de själva och ibland med instruktör. Foto: Björn Westerdahl/Försvarsmakten
Desirée samverkar med VIP-gästernas busschaufför. Foto: Björn Westerdahl/Försvarsmakten

Klockan är 05.58. Morgonen är mörk, marken blöt och luften full av höstrusk. Två gröna jeepar på tomgång sprider ett varmt strålkastarljus över parkeringen utanför militärpolisernas kasern, och ur högtalarna i bilen skvalar P3 morgon på låg volym. Gruppchefen Desirée Milbers kramar en stor kopp kaffe i sin högra hand och en vägkarta med viktiga punkter i den vänstra. Hennes kamrater sitter i bilarna. Hon tar plats bredvid sin nyrakade chaufför. Alla är redo.

Så slår klockan sex och bilarna rullar iväg. Ett snabbt stopp för uthämtning av vapen och sedan vidare ut på motorvägen. Bilarna accelererar till 110. Destinationen är försvarshögkvarteret där en buss med utländska försvarsattachéer ska eskorteras till regementet i Kungsängen. Desirée sippar på det varma kaffet. Himlen ljusnar sakta och stora lilarosa molnflak löses upp i intet.

06.48 rullar jeeparna in på högkvarterets parkering.– Man måste åka tidigt för att undvika trafikstockning. Tio minuter senare, och vi hade fastnat en halvtimma i kö, säger Desirée.
Hon är 22 år och sedan ett drygt år tillbaka anställd på Livgardets 15. MPkompani.
– Efter lumpen som beriden vaktsoldat hade jag en del ströjobb. Men jag saknade livet här och kände att jag ville komma tillbaka. Jag blev kontaktad av gamla befäl som undrade om jag ville jobba, och detta lät som en rolig utmaning.
Det första som Desirée fick sätta tänderna i var en längre period av förberedande
utbildningar, bland annat i juridik vid Linnéuniversitetet i Växjö.
– Vi hade en intensiv tremånadsperiod när vi läste juridik med lärare från polishögskolan. Det gav oss värdefulla högskolepoäng. Vi utbildades även i pepparspray, batong, kallt väder och tog förarbevis för fordon.

För Desirée är MP-yrket inte bara en utmaning utan även en väg mot polisyrket som hon är intresserad av.
– Militärpoliserna i Försvarsmaktens internationella insatser arbetar med ordning och säkerhet. Det kan vara allt från att utreda trafikolyckor och vapenbrott till att utbilda civil personal i Afghanistan. Detta är ett bra sätt att få erfarenhet och jag ser fram emot min första utlandsinsats nu i vår.
Först blir det dock mer träning och fler uppdrag för Desirée och hennes vänner.
– De senaste veckorna har vi varit på internationell militärpoliskurs i Danmark och deltagit skarpt i övningen Barents Rescue i Norrbotten. Om ett par veckor går jag en gruppchefsutbildning och sedan ska alla ta förarbevis och körkort för lastbil. Som militärpolis måste man vara vetgirig och kunna lite av allt.

Klockan har hunnit bli 07.16 och Desirée hoppar ur den parkerade jeepen för att samverka med VIPgästernas busschaufför. Den stora hyrbussen som ska eskorteras till Livgardet visar sig vara för tung för den planerade färdvägen. Samtidigt rapporterar Radio Stockholm om en personbil som fått motorstopp och orsakar köer på E4:an. Desirée och hennes kamrater tar fram förslag på ny färdväg och stämmer av med chefen via radio. Problemet är löst och en knapp timme senare är buss och eskort på väg till Kungsängen.