Förväntansfulla väntade publiken på Malmö racingbana då de fick reda på att den 22 ton tunga pansarterrängbilen skulle köra dragracing. Den hade tidigare stått utanför, öppen för passerande att gå in i och ställa frågor om bilen och äntligen skulle de få se den köra. Skratt och applåder fick fordonet under sitt race.
Bilens matta färg är till för att smälta in i miljöer, vilket misslyckas en solig dag mitt på den stora gågatan i Malmö. Både unga och gamla samlades snabbt kring den stora bilen för titta på den. På något sätt ser bilen futuristisk ut, med inga fönster och en personlighet som utgörs av sportbilsliknande framlyktorna och den tunga kulsprutan på taket. All syn utåt går via prismor eller kameror förutom förarens lucka. LCD-skärmar hänger inne i vagnen där soldaterna som transporteras själva kan följa vad som händer utanför i 360 graders vinkel.
– Den är här idag för att visas inför allmänheten och är ett jätte bra sätt att skapa kontakt på, säger Emma Ragnarsson på rekryteringsavdelningen.
Leveransen av de 113 beställda pansarterrängbilarna, PATGB 360 börjar hösten 2012 till pansarregementet P7 med en option på 113 till. Det nya fordonet, producerat av finska företaget Patria har i huvuduppgift trupptransport men även roller som ledning, reparation och verkstad samt ambulans.
– Bilen ersätter inte något tidigare fordon utan inköpt för att komplettera resterande. Den är ungefär lika stor som PATGB 203 men har näst intill lika framkomlighet som ett stridsfordon 90 med en mycket hög skyddsnivå, vilket ger den nya styrkor och uppgifter att lösa, säger Stefan Segerstråle som är projektledare för införandet av vagnarna på P7.