Nytt muskelpaket testas

Under hösten och vintern testas en ny dragbil i Försvarsmakten. Fordonet ska användas för transport av tunga stridsfordon, bland annat stridsvagn 122 och stridsfordon 90.– Vi genomför nu ett omfattande brukartest, det vill säga det är vi som jobbar med det här på förbanden som får testa och utvärdera fordonet under olika förhållanden, berättar löjtnant David Asplund, chef för tungtransportplutonen på I 19.

Ett nytt muskelpaket som för de riktigt tunga lassen testas nu i Försvarsmakten. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
David Asplund i förarhytten. ”Här finns många finesser, till exempel farthållare med radar som känner av avståndet till framförvarande. Det finns också sensorer som känner av fordonets placering på vägen”
David Asplund i förarhytten. ”Här finns många finesser, till exempel farthållare med radar som känner av avståndet till framförvarande. Det finns också sensorer som känner av fordonets placering på vägen” Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Testfordonet med påhängsvagn 795 C och en stridsvagn122 upplastad, ett ekipage på cirka 100 ton.
Testfordonet med påhängsvagn 795 C och en stridsvagn122 upplastad, ett ekipage på cirka 100 ton. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
David Asplund i förarhytten. ”Här finns många finesser, till exempel farthållare med radar som känner av avståndet till framförvarande. Det finns också sensorer som känner av fordonets placering på vägen” Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Testfordonet med påhängsvagn 795 C och en stridsvagn122 upplastad, ett ekipage på cirka 100 ton. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten

Den bil som nu testas är en Volvo F 16 med en motorstyrka på 700 hästkrafter.
– Av det vi upplevt hittills är det ett riktigt muskelpaket, med ett vridmoment på 3000 newtonmeter verkar den ha det som krävs för att dra de riktigt tunga lassen, fortsätter David.

– Att vi får göra ett omfattande brukartest är mycket viktigt för att vi ska kunna köpa in ett fordon som klarar våra nya krav. Vi funderar bland annat kring frågor som om en stridsvagnsbesättning ska få plats i hytten tillsammans med de två chaufförerna, säger David.
Den bil som köps in ska också förberedas så att man kan bygga på splitterskydd och montera beväpning.

Arbetsplats

– Dessutom måste vi självklart tänka på att vi nu har anställda soldater som kör. Det innebär att till exempel att hytten är mer av en arbetsplats, det måste kanske finnas vattenkokare och mikrovågsugn om förarna vill ha med sig mat när de har längre körningar.

Dragbilen har först testats på Södra skånska regementet, P 7 och Skaraborgs regemente, P 4 innan det var dags för I 19 i Boden.
– Vi har den här uppe i två veckor innan det är dags att köra ner den till Skövde och lämna tillbaka den till Försvarets materielverk.

Som på moln

Under testveckorna på I 19 är det fokus på att testa bilen under vinterförhållanden med sträng kyla och halka.
– Vi passar på att köra in oss på våra vanliga transportsträckor här uppe, det blir resor till Tåme, Kiruna och Lombens skjutfält ovanför Kalix. Just idag ska vi till Lomben. På sträckan dit har vi några stigningar där den ska få bekänna färg. Men vi är inte det minsta oroliga, den här bilen är betydligt starkare än de gamla dragbilarna vi har, den en dröm att köra. Den har en automatisk växellåda som även kan växlas manuellt, den har luftfjädring och en rad andra finesser som underlättar för föraren. Man sitter som på moln i förarstolen, avslutar David Asplund.