Praktisk praktik

Ramp och godsgruppen från Expeditionary Air Wing, EAW, har praktiserat på Malmö Airport för att bland annat lära sig hur de ska arbeta på en flygplats med godshantering.

Christian Andersson, Stefan Lindqvist, Mohamed Ar-Rawi, Håkan Sköld, Oscar Hagberg, och Jonas Torstensson fick praktisera på Malmö Airport. Foto: Louise Levin
Utbildningsledaren Richard Lundgren instruerar Jonas Torstensson på Hi-loader.
Utbildningsledaren Richard Lundgren instruerar Jonas Torstensson på Hi-loader. Foto: Louise Levin
Mohamed Ar-Rawi i transportören.
Mohamed Ar-Rawi i transportören. Foto: Louise Levin
En bil fick figurera flygplan när Stefan Lindqvist lärde sig rangera med rangeringsspadar som vid mörker byts till ljusstavar.
En bil fick figurera flygplan när Stefan Lindqvist lärde sig rangera med rangeringsspadar som vid mörker byts till ljusstavar. Foto: Mohamed Ar-Rawi
Utbildningsledaren Richard Lundgren instruerar Jonas Torstensson på Hi-loader. Foto: Louise Levin
Mohamed Ar-Rawi i transportören. Foto: Louise Levin
En bil fick figurera flygplan när Stefan Lindqvist lärde sig rangera med rangeringsspadar som vid mörker byts till ljusstavar. Foto: Mohamed Ar-Rawi

– Genom kursen Ramp Basic fick de grunder att jobba på en civil flygplats och vad som krävs för att jobba på rampen enligt det civila regelverket Bestämmelser Civil Luftfart, säger utbildningsledare Richard Lundgren från Sturup Handling.

Innan praktikskedet på flygplatsen hade de även fyra dagar med teori där de gick igenom flygsäkerhet, farligt gods, markström, rangering och vilka regler som gäller när de är ute på plattan och flygplatsområdet.

Det är så det är tänkt att EAW ska gruppera, med en del av förbandet, på en civil flygplats – en Main Operation Base, MOB. På den platsen finns fungerande infrastruktur där stora transportflygplan kan landa in med materiel och personal.

De som har till uppgift att sköta gods och passagerarhanteringen är flygterminalplutonen i EAW. I plutonen finns tre ramp- och godsgrupper som består av totalt 28 soldater som arbetar med godshanteringen. De är fördelade på två platser, MOB och Forward Operation Base, FOB. Deras uppgift är bland annat att lasta ur gods från stora transportflygplan som C-17 och AN-124, packa om och lasta in i EAW:s transportflygplan C-130 som flyger med detta till FOB.

– Det är roligt. Jag jobbar på en civil flygplats, Arlanda, med liknande uppgifter. Det som var avgörande att söka till Nordic Battlegroup är att få jobba militärt, man får göra lite roligare saker, säger Stefan Lindqvist som är en av soldaterna på ramp och godsgruppen.

Under praktiken fick soldaterna prova på det mesta i verksamheten som att handlasta bagage till att lära sig rangera med rangeringsspadar.

– De var uppskattade här och lätta att ha att göra med. Trevliga killar som var motiverade och lyssnade. Att de dessutom har disciplin gör att det går lättare när man jobbar i grupp, säger Richard Lundgren.

För att bli en bra ramparbetare tar det, enligt Rikhard Lundgren, ungefär tre år.
– Då har de oftast skaffat sig rutin, hunnit arbeta med olika uppgifter på rampen och skaffat erfarenhet. En av killarna i gruppen arbetar på Arlanda, det är guld värt eftersom han har mycket erfarenhet. Det är något jag inte kan ge, utan de måste de skaffa sig själv, avslutar han.