Kursen satt mot två tuffa veckor

I ett strålande höstväder kastade minröjningsfartyget HMS Ulvön loss från örlogshamnen i Karlskrona. Nu väntar några dagar till sjöss genom Östersjön, Kielkanalen och Nordsjön för att sedan förtöja den Belgiska staden Zeebrügge. Väl där väntar två tuffa veckors övningar och prov i träningsanläggningen MOST (MCM Vessel Operational Sea Training).

Ett av världens modernaste minröjningsfartyg sätter kurs mot Belgien. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
Maria Svensson tar in landgången strax före losskastning.
Maria Svensson tar in landgången strax före losskastning. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
- För första gången prövas ett svenskt minröjningsfartyg i MOST säger fartygschef Martin Göth.
- För första gången prövas ett svenskt minröjningsfartyg i MOST säger fartygschef Martin Göth. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
Maria Svensson tar in landgången strax före losskastning. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
- För första gången prövas ett svenskt minröjningsfartyg i MOST säger fartygschef Martin Göth. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten

Idag görs de flesta övningar och insatser tillsammans med andra nationer. Då är det viktigt att alla nationers besättningar är samövade och gör uppgifter på liknande sätt med bra kvalitet. Det är just detta HMS Ulvöns besättning ska träna på, allt under granskande ögon från experterna på MOST. Upp till tio experter, så kallade Seariders, kommer ombord och utsätta besättningen för olika prövningar och problem som måste lösas. Både fartygets yttre strid, mot exempelvis andra fartyg eller flygplan, och den inre striden, som brandbekämpning eller läcktätning, kommer att övas och betygsättas.

Förväntansfull besättning

Martin Göth är fartygschef på HMS Ulvön, ett fartyg som är helt nylevererat till Försvarsmakten:

– Det känns bra att komma iväg. Det mest spännande ska bli att se hur besättningen utvecklas under press. Som fartygschef kan jag ge mina inriktningar. Sedan hänger resultatet på varje besättningsmedlems engagemang och vilja. Den stora utmaningen för mig som fartygschef blir nog att lösa alla uppgifter med en så här relativt liten besättning.

Svepplutonbefäl Maria Andersson är en annan ur besättningen som också ser fram emot övningen. Hon ryckte in som värnpliktig och fullföljer sin utbildning frivilligt:

–Det ska bli roligt att komma iväg, men samtidigt blir det säkert också tufft och jobbigt.

Ett modernt fartyg

Minröjningsfartyget HMS Ulvön är det tredje levererade fartyget ur Kosterklassen och lämnades över till Försvarsmakten för bara någon vecka sedan. Fartyget är bland annat utrustad med moderna sonarer för att söka efter minor och nya undervattensfarkoster som kan skickas ner för att söka efter, filma, och oskadliggöra minor. Som första minröjningsfartyg i världen har hon också ett modernt luftförsvar mot flygplan, helikoptrar eller sjömålsrobotar.