En dag på platta Bravo

Flygteknikerna från F 17 och F 21 har långa dagar. Mellan den 4 och 15 oktober har de bytt arbetsplats och jobbar under övningen Joint Warrior på platta Bravo på Royal Air Force Base Lossiemouth i Skottland.

JAS Gripen har tagit över platta Bravo på Royal Air Force Base Lossiemouth i Skottland. Foto: Johan Brolin/Försvarsmakten
Örjan Lindström, chef för flygunderhållskompaniet på F 21, kontrollerar noshjulet.
Örjan Lindström, chef för flygunderhållskompaniet på F 21, kontrollerar noshjulet. Foto: Johan Brolin/Försvarsmakten
Örjan Lindström, chef för flygunderhållskompaniet på F 21, kontrollerar noshjulet. Foto: Johan Brolin/Försvarsmakten

Första klargöringen för dagen inleds redan klockan 07.20 för att planen ska vara genomgångna och klara för förmiddagens flygpass.

– Det vi gör vid klargöringen på morgonen är att vi kontrollerar flygplanen efter läckage, tar bort de skydd som de haft under natten, färdigställer flygplanen för start och hänger eventuell beväpning med mera. Bränslet fyller vi på redan kvällen innan för att spara tid inför morgonens klargöring, säger Örjan Lindström, chef för flygunderhållskompaniet F 21.

Efter att JAS-planen har genomfört sitt flygpass återlämnas de till teknikerna som direkt börjar med mottagningen av dem. Teknikern och piloten går tillsammans igenom de eventuella varningsmeddelanden som kommit upp på pilotens instrument under passet. Därefter tankas flygplanet och kontrolleras grundligt efter fel, läckage samt tecken på fågelkollisioner eller andra skador som uppkommit under passet. Till sist är det dags att hänga på den beväpning som behövs vid nästa pass. Varje flygpass omfattar upp till åtta JAS Gripen-plan som teknikerna ansvarar för före och efter flygning. Flygpassen genomförs vid fyra tillfällen per dag.

60 tekniker på plats

– Vi räknar med 250 starter under övningen och med 14 JAS Gripen-plan på plats har vi bråda dagar. För att lösa detta har vi 60 tekniker på plats från både F21 och F17, säger Örjan Lindström.

Förutom klargöring och omhändertagande efter flygning genomförs också löpande service och underhåll på planen. Varje flygplan följer ett speciellt serviceschema som sker med olika intervaller beroende på antal genomförda flygtimmar.

– Största skillnaden med att jobba på en utländsk flygbas jämfört med på hemmaplan är att vi i vissa fall måste följa värdnationens regler för verksamhetssäkerhet. Det betyder att andra rutiner måste implementeras i vår tekniska tjänst. Framförallt gäller detta hanteringen av beväpningen. Sen måste vi planera underhållet på ett annat sätt då vi har begränsade möjligheter att ta med oss reservdelar och annan materiel som kan behövas, säger Örjan Lindström.

Dagens sista start sker klockan 21.00 och flygningen pågår i ungefär 90 minuter. Efter det tar teknikerna åter hand om planen innan de efter 16 timmars arbete kan vila ut innan morgondagens arbete.