De stödjer sjömän från land

När fartyget HMS Carlskrona utför uppdrag till sjöss utanför Afrikas horn finns alltid stöd på land. Sju personer hjälper till med bland annat ledning och logistik.

Personal ur NSE hjälper till med att inventera och lasta. Foto: Lennart Hammarstrand/Försvarsmakten
Logistikassistent Bengt Helleng.
Logistikassistent Bengt Helleng. Foto: Lennart Hammarstrand/Försvarsmakten
Arbetslokaler tillhörande NSE:t inne på den franska basen.
Arbetslokaler tillhörande NSE:t inne på den franska basen. Foto: Lennart Hammarstrand/Försvarsmakten
Logistikassistent Bengt Helleng. Foto: Lennart Hammarstrand/Försvarsmakten
Arbetslokaler tillhörande NSE:t inne på den franska basen. Foto: Lennart Hammarstrand/Försvarsmakten

Avdelningen kallas National Support Element, NSE, och har till uppgift att stödja det svenska fartyget, HMS Carlskrona, i sitt uppdrag utanför Afrikas horn. Den svenska enheten NSE består alltså i dag av sju personer och leds av Lennart Hammarstrand. De stöttar HMS Carlskrona i land. Förutom att ledning och logistik ska fungera så finns även förbindelseofficerare, militärpolis och tekniskt stöd.

NSE är stationerad på en fransk bas i Djibouti där även operation Atalantas Force Headquarter Support Area, FHQ SA är baserat. Dessutom kan NSE sättas in var helst där HMS Carlskrona förtöjer. Tidigare i år har fartyget förtöjt i bland annat Mombasa i Kenya, Salalah i Oman, Dar es Salaam i Tanzania och på Seychellerna.

Bengt Helleng som till vardags arbetar som snickare, tjänstgör nu som Logistikassistent på NSE. Han tycker att jobbet är trivsamt och värmen har han ingenting emot. Han gör nu sin åttonde mission och tycker det är viktigt att Sverige hjälper till utomlands där det behövs.
- Jag kommer troligtvis åka iväg igen, det är intressant att få träffa nya människor och se världen, säger Bengt.

Logistik är ett brett område och NSE:t har satts på prov på många olika sätt. Bland annat har de fartygsbaserade helikoptrarna flugits hem med EU:s gemensamma transportflyg, C17 Galaxy.
- En containerlast med chokladkakor fick på grund av en försening vänta i Djiboutis stekande värme några dygn och när den slutligen anlände till HMS Carlskrona hade chokladen helt bytt form. Dock var detta inget hinder för att få den svenska chokladen såld ombord, berättar Lennart Hammarstrand.