HMS Fårösund har mycket avancerade sonarer som gör att hon kan kartlägga botten och även söka efter minor. Caroline Edén jobbar i fartygets radiohytt:
– Ombord på HMS Fårösund arbetar tolv besättningsmedlemmar, varav sju är före detta värnpliktiga och fem är officerare. Vardagligen arbetar vi mestadels på egen hand, så att samverka med många andra fartyg tyckte vi alla skulle bli spännande. Inte minst jag, som med fartygets begränsade sambandsutrustning skulle få en stor utmaning i signaleringen.
Nu har besättningen kommit till dag fem i övningsfasen, och har hittills, förutom vardaglig minröjning, undsatts av ett finskt fartyg under en skyddstjänstövning med brand ombord, blivit vinschade upp och ner till en tysk helikopter och medverkat i fyndet av en mina.
– Som ensam sambandsansvarig har jag dygnet om meddelanden som ska tas emot och sändas vilket gör att det ibland blir ont om sömn. Men vad gör det, sova kan man göra sen, det är ju signaleringen jag är här för, fortsätter Caroline.
I skrivande stund har HMS Fårösund avslutat första delen av övningen och satt kurs norrut mot nya minerade områden, mot det område där nästa fas i övningen äger rum; den oförutsägbara fasen. De kommande sju dagarna är det övningsledningens påhitt man lyder under, och vad som helst kan hända. Påhälsning av pirater, anfall från stridsflygplan, möten med oidentifierade fartyg med okända avsikter och ubåtshot är alla möjliga upplevelser de närmsta dygnen. För att inte tala om vädrets nycker:
– Vi har redan fått smaka på Finlands naturkraft med nära 20 meter per sekund i vindstyrka häromkvällen. Personligen lider jag inte av fartygets rörelser i större utsträckning än att mina papper och pärmar far åt alla håll om jag inte håller i dem, men dessvärre håller inte hela besättningen med, avslutar Caroline.