Helikoptrarna hemma från Afrika

Hemma igen efter fyra månaders piratjakt i delar av Indiska oceanen – en period som gett massor av erfarenheter.– Det har varit oerhört lärorikt, både för mig som individ och för Helikopterflottiljen, säger Robert Karjel, pilot och förbandschef för helikopterstyrkan.

Helikoptrarna som deltagit i operation Atalanta är tllbaka på svensk mark. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
Här lossas en av helikoptrarna från den vagga som den stått i under den långa transporten från Afrika.
Här lossas en av helikoptrarna från den vagga som den stått i under den långa transporten från Afrika. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
Helikoptrarna kom från Afrika med det stora transportflygplanet C 17.
Helikoptrarna kom från Afrika med det stora transportflygplanet C 17. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
De två helikoptrarna från afrikainsatsen landade natten till söndag på Malmen i Linköping.
De två helikoptrarna från afrikainsatsen landade natten till söndag på Malmen i Linköping. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
Här lossas en av helikoptrarna från den vagga som den stått i under den långa transporten från Afrika. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
Helikoptrarna kom från Afrika med det stora transportflygplanet C 17. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
De två helikoptrarna från afrikainsatsen landade natten till söndag på Malmen i Linköping. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten

Natten till den 22 mars startade jätteplanet AN 124 från Örebro flygplats. Lasten var två Helikopter 15 med besättning. Drygt tio timmar senare landade planet i Djibouti, ett litet afrikansk land som har Somalia och Etiopien som närmaste grannar.
Redan dagen efter började personalen att flyga över Adenviken. Efter två veckor var de färdiga för att ingå i operation Atalanta, med huvuduppgift att skydda FN:s mattransporter till utsatta människor i Somalia.

180 uppdrag


En helikopter med besättning och teknisk personal stationerades på HMS Carlskrona. Under fyra månader blev det 600 fartygsstarter och landningar, av dessa var det 180 skarpa uppdrag. Bland annat eskort av handelsfartyg, personaltransporter och naturligtvis insatser som hade som mål att identifiera misstänkta pirater.
– Jag kan inte säga hur många pirater vi upptäckte eftersom det är så många andra delar med i en sådan här operation. Men det hände något varje dag, berättar Robert Karjel.

Organiserade pirater


Enligt honom är piraterna väl organiserade. Ofta opererar de med två båtar fyllda av nödvändig utrustning. En tredje båt finns också med, den är något av en depå med bränsle, mat, vatten med mera.
– De kan vara ute i månader, ibland är de så långt ut som mitt mellan Afrika och Indien.
Anders Lockerud var biträdande flygunderhållschef under insatsen. Han såg till att helikoptern på HMS Carlskrona hela tiden fick de reservdelar som behövdes. Ibland togs dessa direkt från Sverige eller från den helikoptern som stod i en hangar i Djibouti.
– Det har varit jättebra med två helikoptrar, den ena var något av reservdelsmaskin, berättar han.

Hemma igen


Anders Lockerud var ofta på resande fot till de hamnar – till exempel Seychellerna och Kenya – dit fartyget kom.
– Jag hade med mig reservdelar, men jag ville också träffa besättningen och teknikerna för att få en bild av läget.
Han berättar att det enskilt största problemet för helikoptrarna var saltet.
– Vi spolade av dem med färskvatten dagligen.
Nu är helikopterinsatsen över. Tidigt på morgonen den 29 augusti landade ett transportplan, C 17, på Malmen i Linköping. Lasten var de två Helikopter 15 som varit i Afrika. Dessa, plus annan utrustning har sanerats och skall efter översyn av distriktsläkaren och annat arbete ingå i Nordic battle group, NBG 11.