Vi försöker att stödja våra nordiska grannar med transporter för att hjälpa till att hålla nere antalet personer som måste vara ute på vägarna med lastbilar fulla av gods vilket är väldigt uppskattat av det norska NCC:et eller National Contingent Command, som är baserat vid Camp Nidaros inne på Camp Marmal.
Goda förberedelser
Besättningen som skall flyga blir briefade om aktuellt underrättelseläge på destinationerna av förbandets egen underrättelsepersonal som samlar in och sammanställer information från resten av ISAF. Samtidigt så stödjer Flightwatch personalen med färdplaner och annat som måste in i systemet.
När det börjar närma sig startdags kommer lasten till flygplanet och börjar rullas på. Denna dag är det mest personlig utrustning till de norska passagerare som skall upp till Meymaneh för att tjänstgöra, men förbandet flyger allt från papper och ammunition till fordon och mat mellan olika baser inom Afghanistan.
Dagens första start
Dags för start och teknikerna understödjer besättningen vid uppstarten med kraftaggregat med mera. När allt är klart taxar flygplanet ut och ställer upp på banan för att starta ut mot destinationen. Starten går som sig bör och flygplanet börjar ta sig upp på höjd för att gå mot Maymaneh.
Framme vid destinationen påbörjas inflygning mot basen och man flyger in taktiskt för att minimera risken för beskjutning från marken. Banan är en grusbana så landningen genomförs på ett speciellt sätt för att undvika för mycket stensprut på flygplanet. Efter landning taxar man in på plattan och urlastning påbörjas av både personal och materiel med motorerna gående, därefter tas gods med som skall tillbaks till Mazar E Sharif och flygplanet startar mot nästa destination.
Inte slut vid sista landning
När sista stoppet för dagen har klarats av flyger man hem mot Camp Marmal igen för att ta hand om förberedelserna inför nästa dags uppdrag. Om något är trasigt på flygplanet måste teknikerna fixa det inför den kommande dagen och ibland kan de få jobba till långt efter mörkrets inbrott.
På Marmal finns resten av förbandet kvar och under dagen har man skött om sambandssystem och campen, planerat övrig verksamhet och även samverkat med ISAF:s Högkvarter om nästa dags flygningar. SAE är ett litet förband med en liten stab och alla måste vara redo att hjälpa till med allt möjligt som måste lösas.
Mörkret faller till slut igen och delar av förbandet sitter och njuter av den ljumma kvällen nere vid ”Camp Gustaf” innan det är dags att göra kväll och återta krafterna inför en ny dag med nya utmaningar.