Stoppar fler piratattacker med svensk ledning

– Eunavfors nya taktik har varit framgångsrik, vi stoppar fler misstänkta pirater nära kusten, innan de hinner ut på öppet hav och genomföra kapningar. Utmaningen är att när de väl tar sig förbi så vågar sig piraterna allt längre ut på Indiska Oceanen, säger flottiljamiral Jan Thörnqvist när han sammanfattar sina första två månader som insatt Force Commander.

Ett snabbgående skiff girar undan för en av Eunavfors helikoptrar, som ingrep framför det utsatta handelsfartyget Nordneptun den 25 maj. Foto: Frankrikes Flotta
Flottiljamiralen Jan Thörnqvist är sveriges förste insatte Force Commander för en EU-operation. Senast Sverige tillsatte en liknande befattning var på 90-talet i Libanon.
Flottiljamiralen Jan Thörnqvist är sveriges förste insatte Force Commander för en EU-operation. Senast Sverige tillsatte en liknande befattning var på 90-talet i Libanon. Foto: Niklas Gustafsson/Försvarsmakten
HMS Carlskrona är Eunavfors flaggskepp mellan 14 april och 14 augusti 2010.
HMS Carlskrona är Eunavfors flaggskepp mellan 14 april och 14 augusti 2010. Foto: Niklas Gustafsson/Försvarsmakten
Flottiljamiralen Jan Thörnqvist är sveriges förste insatte Force Commander för en EU-operation. Senast Sverige tillsatte en liknande befattning var på 90-talet i Libanon. Foto: Niklas Gustafsson/Försvarsmakten
HMS Carlskrona är Eunavfors flaggskepp mellan 14 april och 14 augusti 2010. Foto: Niklas Gustafsson/Försvarsmakten

Den svenska ledningen för Eunavfor – som verkar i Indiska oceanen, Adenviken och södra delen av Röda havet – har nu avverkat halva tiden i insatsen. I mitten av april tog flottiljamiralen Jan Thörnqvist över EU-flottan utanför Somalia och blev därmed förste svenske Force Commander att leda en skarp EU-insats.

Allt är inte ”piratjakt” även om det får mest rubriker. Hittills under svensk ledning har Eunavfor genomfört åtta eskorter för FN-organet World Food Programme (WFP) och 13 eskorter för Afrikanska Unionens fredsfrämjande insats i Somalia (Amisom).

– Det viktigaste är att vi löser våra huvuduppgifter, att eskortera WFP fartyg med humanitär hjälp till Somalias 1,6 miljoner internflyktingar och att skydda Amisoms transporter, konstaterar Jan Thörnqvist.

Den svenske amiralen och hans multinationella styrkehögkvarter, FHQ (Force Headquarters) har fått uppleva både framgångar och tuffa utmaningar. Att den nya mer offensiva Eunavfor-taktiken är framgångsrik bevisar statistiken; Under de första två månaderna har styrkan lyckats störa eller hindra piratverksamhet vid ett 15-tal tillfällen och ett tiotal piratbåtar, med utrustning och vapen, har förstörts eller beslagtagits av Eunavfor.

En tuff utmaning under första perioden har varit att piraterna tar sig längre ut i Indiska oceanen, ibland närmare Indien än Somalia. Ett exempel är kapningen den 18 April, så långt som 1200 nautiska mil öster om Somalias kust. Jämfört med samma period för ett år sedan visar statistiken två saker; det totala antalet piratattacker har ökat med 150 procent, men antalet fullföljda kapningar sjönk med 25 procent.

– Piraterna rekryterar fler unga män och skickar ut fler på öppet hav. Deras plan är tydligen att göra ett stort antal attacker över en större yta, men vi har oftast kunnat ingripa mot dem innan de hunnit fullfölja en kapning, berättar amiral Thörnqvist.

Nu i juni och juli tilltar monsunen och under denna period är det svårare för piraterna att verka öster om Somalia, i Indiska Oceanen och fokus förflyttas därför under en tid norrut, till den mer skyddade Adenviken. Då kan man även dra ner något på antal enheter, just nu ingår sex fartyg och åtta spaningsflygplan i Eunavfor

– Ur ett svenskt perspektiv kan vi konstatera att HMS Carlskrona har fungerat mycket bra som ledningsfartyg och att den svenska helikoptern, Hkp 15, är en av de med högst tillgänglighet i EU-styrkan. Att ha en helikopter ombord är en förutsättning för att kunna användas fullt ut i denna typ av operation, den fungerar som fartygets förlängda arm, förklarar Force Commander Jan Thörnqvist.