Med hela Kosovo som arbetsfält

På den finska campen, Camp Ville, finns den multinationella transportgruppen som sköter persontransporter åt stridsgrupp center. I gruppen finns tre svenskar som rullat många mil på Kosovos vägar och kommer att rulla många till.

Erik Svensson och Kjell Jansson är två av de svenska förarna i den multinationella transportgruppen. Foto: Evelina Bomark/Försvarsmakten
Svenskarna i transportgruppen har en minibuss och två GW till sitt förfogande.
Svenskarna i transportgruppen har en minibuss och två GW till sitt förfogande. Foto: Evelina Bomark/Försvarsmakten
Många mil kräver mycket musik.
Många mil kräver mycket musik. Foto: Evelina Bomark/Försvarsmakten
Svenskarna i transportgruppen har en minibuss och två GW till sitt förfogande. Foto: Evelina Bomark/Försvarsmakten
Många mil kräver mycket musik. Foto: Evelina Bomark/Försvarsmakten

Den är som en form av intern taxiservice för stridsgrupp centers personal – den multinationella transportgruppen. Varje vecka kör den många medarbetare i otaliga mil. Totalt ingår förare från fem länder i gruppen, varav tre är svenskar. Erik Svensson gör sin andra insats som förare i Kosovo.
− Det bästa är att vi får komma ut och se så mycket. Innan vi åker härifrån kommer det nog inte vara många delar av Kosovo som vi inte sett, säger han.

Det är mycket prat om trafiksituationen i Kosovo och det anses vara det största hotet mot det svenska förbandet. Erik var här senast på KS15 2007. Han tycker att trafiken har blivit något bättre sedan dess.
− Man kan säga att vi har ett av de farligare jobben eftersom vi är ute så mycket i trafiken. Men det gäller att hålla sig till klyschorna: rätt avstånd och rätt hastighet. Och vi behöver aldrig stressa. Det värsta som kan hända är att någon kommer för sent och jag kommer aldrig att bryta hastighetsbestämmelserna för att den risken finns, säger han.

Erik tycker också att det är viktigt att sköta sig i trafiken för att inte skada Sveriges anseende.
− Vi är ju alla Sveriges ansikte utåt härnere.

Körningarna för transportgruppen varierar, men det är mest stabspersonal som ska på möten på andra camper eller på civila institutioner runt om i Kosovo. Även passagerarna varierar, både i nationalitet och i grad. I stridsgrupp center ingår personal från Sverige, Irland, Finland, Slovakien och Tjeckien. Så det krävs en del social kompetens, flexibilitet och servicevilja från förarna för att hålla god stämning i bilen och Erik Svensson har lite kallpratningstips.
− Om man vill få igång ett bra samtal är det bra att sätta passageraren i fokus. Jag brukar ställa mycket frågor om passageraren, om hur de trivs på campen och så kan man prata om maten. Då märker man om de är pratglada eller inte, säger han.