Hårdkörning på Fost

De två Visbykorvetterna, HMS Helsingborg och HMS Härnösand, har nu börjat testas i Storbritannien. Under två veckor kontrollerar brittiska marinofficerare, med olika expertkunskaper, vad fartygen och dess besättningar klarar av. FOST, Flag Officers Sea Training, ger verkligen ett kvitto på vad man kan och vad man behöver förbättra.

De brittiska experterna på väg ombord på HMS Härnösand. Foto: Försvarsmakten/HMS Härnösand
Säkerhetsgenomgångar är mycket viktiga innan övning för att kunna öva realsitiskt men säkert.
Säkerhetsgenomgångar är mycket viktiga innan övning för att kunna öva realsitiskt men säkert. Foto: Försvarsmakten/HMS Härnösand
Säkerhetsgenomgångar är mycket viktiga innan övning för att kunna öva realsitiskt men säkert. Foto: Försvarsmakten/HMS Härnösand

De brittiska experterna genomlyser både fartygets yttre, som inre strid. Den yttre striden är de hot som finns utanför fartyget, i form av andra fartyg, båtar, flygplan eller ubåtar. Den inre striden handlar om att ta hand om skador som uppkommer på fartyget, exempelvis brand eller vatteninträngningar.

Carl-Johan Andersson är divisionschef över de båda korvetterna och är på plats i Storbritannien:
– Träningarna kommer att öka i intensitet och bli svårare allteftersom vi lär oss och blir duktigare. På torsdag avslutas varje vecka med det så kallade torsdagskriget som är något av en final. Då deltar de andra fartygen som, samtidigt som de svenska fartygen, genomför FOST.
I slutet av nästa vecka är de svenska korvetterna tillbaka i Sverige.

I december 2009 överlämnades de första Visbykorvetterna, HMS Helsingborg och HMS Härnösand till Försvarsmakten i version 4. Tiden därefter har präglats av intensiva övningar, både nationella som internationella. Allt för att fartygen senare i höst ska vara klara för mer avancerade insatser, antingen i närområdet eller längre bort.