De drar det tunga lasset

– Vi är en förutsättning för övningen, kan man säga, säger Marcus Hedh, instruktör på Skaraborgs regemente. Han syftar på sina värnpliktiga som med hjälp av stora lastbilar och släp transporterar bandvagnar, stridsfordon och stridsvagnar till rätt plats i övningen.

Tungtransportkompaniet kommer under övningen att frakta många fordon kors och tvärs i södra Sverige. Foto: Maddelena Lago/Försvarsmakten
Emil Svan från Skaraborgs regemente är en av många förare som ser till att övningens fordon hamnar på rätt plats.
Emil Svan från Skaraborgs regemente är en av många förare som ser till att övningens fordon hamnar på rätt plats. Foto: Maddelena Lago/Försvarsmakten
Emil Svan från Skaraborgs regemente är en av många förare som ser till att övningens fordon hamnar på rätt plats. Foto: Maddelena Lago/Försvarsmakten

Under övningarna i södra Sverige kommer hundratals fordon fraktas många mil kors och tvärs mellan själva övningsområdena. För att inte slita på vare sig fordon eller vägar i onödan lastas fordonen på stora lastbilar och körs på så vis dit de ska vara.

För transporterna står tungtransportkompaniet. Där ingår plutoner från Skaraborgs regemente, Norrbottens regemente, Södra skånska regementet och Livgardet.

Förarna är värnpliktiga och tillbringar större delen av sin lumpartid med att lära sig köra tunga fordon. Efter den inledande grundläggande soldatutbildningen har de fått en utbildning som motsvarar körkort för tung lastbil med tungt släp i det civila. Dessutom har de lärt sig en mängd militära bestämmelser för transporter av det här slaget.

Försvarsmakten är mån om att de värnpliktigas utbildning ska ha ett värde även efter lumpen. Därför får soldaterna köra upp för ett civilt C- eller CE-körkort om det går att passa in tid för uppkörning i utbildningen. Många går sedan vidare till jobb inom åkeribranschen.

– Det är klart att det känns lite konstigt att jag får köra militära fordon på 100 ton, men civilt får jag bara köra personbil, tycker Emil Svan, värnpliktig på Skaraborgs regemente.

När man kör tunga transporter, som dessutom ofta åker i kolonn, är det som i all militär verksamhet viktigt att tänka på säkerheten. Det gäller såväl trafiksäkerhet, att man håller hastighetsgränsen och inte gör farliga omkörningar, som att förarna inte är för trötta för att köra.

– Jag gick vaktpost i natt, så jag får inte köra idag för jag har inte sovit tillräckligt länge, säger Emil Svan. Befälen håller verkligen koll på att vi fått den vila som vi ska ha, avslutar han.