Svenskar i hetluften

Det inte bara dallrade av hetta i luften, det var även en spänd förväntan innan helikoptern skulle lyfta. En stund sedan var första lyftet ut mot Adenviken ett faktum.

Helikoptern lättar från den franska basen i Djibouti. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
Nu väntar en intensiv träningsperiod för helikopterbesättningen. Premiärturen över Adenviken är genomförd.
Nu väntar en intensiv träningsperiod för helikopterbesättningen. Premiärturen över Adenviken är genomförd. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
Innan svenskarna fick lyfta hölls en genomgång för den franska räddningsstyrkan – allt för att de ska kunna agera om något skulle hända
Innan svenskarna fick lyfta hölls en genomgång för den franska räddningsstyrkan – allt för att de ska kunna agera om något skulle hända Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
Nu väntar en intensiv träningsperiod för helikopterbesättningen. Premiärturen över Adenviken är genomförd. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
Innan svenskarna fick lyfta hölls en genomgång för den franska räddningsstyrkan – allt för att de ska kunna agera om något skulle hända Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten

Helikoptrarna anlände till Djibouti i Afrika för två dagar sedan, då fanns det många lösa delar som skulle skruvas ihop - till exempel rotorbladen. Med hårt jobb av teknikerna och bra förberedelser av besättningen kunde en av dessa helikopter 15 komma i luften så pass snabbt.

Röda havet

Den 15 april startar Operation Atalanta, och då ska helikoptrarna kunna agera i Adenviken i Röda havets mynning och efter hela kusten längst Somalia och ner mot Kenya och ut mot Scheyellerna. Uppgifterna är att spana, identifiera och rapportera.

Eftersom Sverige leder den här operationen de första fyra månaderna så ska rapporteringen ske till HMS Carlskrona som kommer till området om en dryg vecka. Helikoptrarna ska också kunna transportera personal mellan fartyg och ha sjukvårdsberedskap.

Den här speciella premiärmorgonen började tidigt för besättningen. Redan vid sextiden var de på den franska basen för briefing – det var utan tvekan fyra skärpta personer som ställde sig framför en fransk officer. Han berättade om förutsättningarna för dagen. Vädret var som vanligt bra, men han varnade dock för vindar vid en plats som kallas djävulsklippan.

Salt & sand

På checklistan där det bland annat stod vatten, kartor, nödsituationer och ökenfärdplan tittades igenom en sista gång.

Sedan rullades maskinen ut på plattan och startades. Efter en hel del kontroller och lite hovring var det då dags att taxa ut.

Cirka en timme senare kom ekipaget tillbaka. Glada och nöjda klev besättningen ur maskinen. En flygtur som kan sättas i Helikopterflottiljens historiealbum var slut. Nu väntar en period av intensiv träning i det här klimatet, med allt vad det innebär av värme, salt och sand. Sedan börjar allvaret.