Ny flygepok på F 7

För omkring tretton år sedan började F 7, som första förband i Försvarsmakten, flyga JAS 39 Gripen version A. I måndags började 1.div sina flygningar med JAS 39 Gripen C. Under fyra veckor har åtta piloter varit på F 21 för att utbilda sig på det nya flygplanet.

John Lidman/F 7/Försvarsmakten Foto: John Lidman/F 7/Försvarsmakten

På utsidan syns inga stora skillnader, men de finns där. C-versionen har bland annat förstärkt landningsställ för att klara tyngre last. Den nya APU:n (Auxiliary Power Unit) bullrar dessutom betydligt mindre än den tidigare A-versionen.

Det är inuti flygplanet som de största skillnaderna märks: skärmarna har blivit större och är nu i färg. Navigationssystemet täcker hela jorden och istället för att mäta höjd och fart i meter och km/h, används nu fot och knop, någonting som är en utmaning för både piloter och flygledningspersonal.

Anledningen till att just 1.div utbildats på den nya versionen är att de i sin tur skall utbilda de fyra thailändska piloterna som kommer till F 7 den 1:e mars. Till en början står dock 3.div för utbildningen, och då på A-versionen, tills instruktörerna på 1.div har nått den status som krävs för att ta över utbildningen.

I dagsläget finns två 39 C på F 7, varav en är lånad från F 21. Dessa kommer att utökas till åtta (5 C och 3 D) tills det är dags att skola in de thailändska piloterna. A- och C-versionerna är ensitsiga, medan B- och D-versionerna är tvåsitsiga.

Även flottiljens simulatorer är uppgraderade. MMT-simulatorn (multi mission trainer) blev klar för en vecka sedan, och den större FMS-simulatorn (full mission simulator) kommer att vara klar i sommar.