– De gör ett fantastiskt jobb. Väl påklädda och med glimten i ögat trotsas vädergudarna och flygplanen startar på utsatta tider, säger Jonas Hansson, chef för det sammansatta flygunderhållskompaniet.
Under de första dagarna har flygningar endast genomförts på dagtid, men huvuddelen av tiden finns underhållspersonal i tjänst dygnet runt. Dag- och kvällspassen har fasta starttider och nattpasset startar på uppkommen order. Det tillfälligt sammansatta flygunderhållskompaniet utgörs av, förutom tekniker och mekaniker, även av personal ur Flygsystemgruppen, FSG, samt servicemän som jobbar med bland annat ammunition och säkerhetsmateriel.
Iskall hydraulolja
Det kalla och blåsiga vädret i Bodö påverkar förstås både flygplanen och personalen. Flygplanen förvaras i så kallade shelter vilka endast fungerar som väderskydd då man inte flyger.
– Att det är så här kallt innebär givetvis friktioner för oss som sköter underhållet. Att hydrauloljan håller minusgrader är inte direkt vardagsmat för oss, berättar Jonas Hansson.
”Train as you fight”
– Alla har rätt inställning till att lösa de uppgifter vi ställts inför. Vardagsbruset är tillfälligt borta och vi kan fokusera på ett annat vis. Med en hop av kreativa tekniker, mekaniker och servicemän behöver man inte heller vara orolig för att det parallellt även ordnas bra wellfare i uppehållsrummen, fortsätter Jonas.
– ”Train as you fight” är ett uttryck med mycket sanning i. Det finns bara ett sätt att lära sig sina uppgifter och det är att öva och åter öva. Denna gång är det kylan som sätter oss på prov, nästa gång är det kanske värmen, avslutar Jonas Hansson.