Flygplatsdriften får just nu bekänna färg och alla maskinerna går för fullt, för att klara av nederbörd och kyla. Det är plogbilar med sop och blås som sedan
efterföljs av en hjullastare med snöslunga som hela tiden försöker få ren start och landningsbana.
– För att hålla flygplatsen i operativt skick jobbar normalt två fälthållningsledare och fem maskinförare, men nu maxar vi och ytterliga fem maskinförare är i gång. Killarna är verkligen fokuserade och alla plan som ska landa och lyfta har kunnat göra det hittills, säger Anders Folkesson.
Med operativt skick menar man tillräckligt bra friktionsvärde för att få så högt bromsvärde som möjligt. Det är både vind och underlag som har betydelse för
vart bromsvärdet hamnar.
Även nästa dag när solen lyser och det är ett underbart vinterlandskap vilket vi inte är bortskämda med i södra delarna av Sverige, har de mycket att göra. De har jobbat oavbrutet i många veckor nu för att flygplanen ska kunna starta och landa som det är tänkt.