F 17 håller banan öppen

Måndagen den 22 februari var en dag då många gärna höll sig inne. Minusgraderna gjorde sig påminda när man stack ut näsan genom ytterdörren och snön yrde från alla håll och kanter. Några som inte kunde hålla sig inne är personalen som jobbar med flygplatsdrift på flygplatsenheten.

Flygplatsdriften i full gång för att hålla flygplatsen öppen. Foto: Pernilla Bökman/F 17/Försvarsmakten
Alla plan har hittills kunnat landa och lyfta.
Alla plan har hittills kunnat landa och lyfta. Foto: Pernilla Bökman/F 17/Försvarsmakten
Enhetschef för flygplatsen, Anders Folkesson.
Enhetschef för flygplatsen, Anders Folkesson. Foto: Pernilla Bökman/F 17/Försvarsmakten
Alla plan har hittills kunnat landa och lyfta. Foto: Pernilla Bökman/F 17/Försvarsmakten
Enhetschef för flygplatsen, Anders Folkesson. Foto: Pernilla Bökman/F 17/Försvarsmakten

Flygplatsdriften får just nu bekänna färg och alla maskinerna går för fullt, för att klara av nederbörd och kyla. Det är plogbilar med sop och blås som sedan
efterföljs av en hjullastare med snöslunga som hela tiden försöker få ren start och landningsbana.

– För att hålla flygplatsen i operativt skick jobbar normalt två fälthållningsledare och fem maskinförare, men nu maxar vi och ytterliga fem maskinförare är i gång. Killarna är verkligen fokuserade och alla plan som ska landa och lyfta har kunnat göra det hittills, säger Anders Folkesson.

Med operativt skick menar man tillräckligt bra friktionsvärde för att få så högt bromsvärde som möjligt. Det är både vind och underlag som har betydelse för
vart bromsvärdet hamnar.

Även nästa dag när solen lyser och det är ett underbart vinterlandskap vilket vi inte är bortskämda med i södra delarna av Sverige, har de mycket att göra. De har jobbat oavbrutet i många veckor nu för att flygplanen ska kunna starta och landa som det är tänkt.