När natt blir dag

I höst är det andra "säsongen" som 171 JAS-divisionen flyger med NVG (Night Vision Goggles). NVG är en ljusförstärkare som bärs på hjälmen och som ger piloten mycket bättre förutsättningar att arbeta i mörker. Den nu återöppnade basen på Hagshult visade sig vara ett bra alternativ att öva från.

Flygning med NVG. Foto: 171.divisionen/Försvarsmakten
Ovan molnen strax före mörkrets inbrott.
Ovan molnen strax före mörkrets inbrott. Foto: 171.divisionen/Försvarsmakten
Flygplanen på marken sedda genom NVG.
Flygplanen på marken sedda genom NVG. Foto: 171.divisionen/Försvarsmakten
Ovan molnen strax före mörkrets inbrott. Foto: 171.divisionen/Försvarsmakten
Flygplanen på marken sedda genom NVG. Foto: 171.divisionen/Försvarsmakten

Sex flygplan av typen JAS 39C ombaserade i veckan till Hagshult för att bland annat öva flygning i mörker. Från denna bas kan man flyga under dygnets mörka timmar utan begränsningar.
– Att flyga med NVG är en sak som vi behöver öva på säger Anders Segerby som är chef för 171.divisionen.

En annan viktig sak att öva är förmågan att snabbt kunna åka iväg och snabbt kunna lösa komplicerade uppgifter ifrån en annan plats än hemmabasen. Slutligen finns på Hagshult möjligheten att kunna träna på kortbana. Flygplanet är gjort för att kunna starta och landa på en landningsbana som är cirka 1 000 meter lång vilket ställer speciella krav på både flygplan och piloter. Krigsbaser eller landningsbanor som blivit blockerade eller delvis förstörda kan vara den verklighet som man möter.

Mycket tid i luften

Närmare 100 flygpass är ett av resultaten hittills. Anders Segerby fortsätter:
– Vi har övat samordnad strid med markförband i området runt Skövde och på södra Öland, så kallad CAS (Close Air Support) och spaning. Vi har genomfört skarpskjutning på Torhamn med automatkanon mot markmål och dessutom tränat oss i att kunna hitta, identifiera och avvärja flygplan som en del i vår träning för att kunna lösa incidentuppdrag.