Försvarsmusikcentrum har anställt musiker i Arméns musikkår och Livgardets dragonmusikkår i något år nu men det är först i år som tillsättningen föregås av en nervpressande uttagning av större modell. Och det är så det kommer att se ut även framöver, eftersom Försvarsmakten med jämna mellanrum kommer att behöva rekrytera musiker.
Det är en tuff utgallring, i torsdags gick bara en tredjedel vidare till andra momentet.
– Musikerna måste platsa direkt, vi har inte möjlighet att utvärdera dem under en längre tid som det finns i civila orkestersammanhang. Vi har heller inte utrymme för att vänta på att de utvecklas klart, säger juryn med musikdirektör Olle Hermansen i spetsen.
Och det är svårt att träffa rätt.
– Förutom alla krav på det fysiska och mentala för att kunna klara internationella uppdrag så ska de här ha utbildat sig själv i tio år, plus att de ska spela just det instrument som vi söker, säger Olle Hermansen.
Fem delprov
Totalt utförs fem moment: enskild spelning, ensemblespel, undervisningsprov, marschprov och en avslutande intervju. Flera av de sökande är idag musiksoldater eller korttidsanställda som vill ha en förlängning. Bland de externt sökande har några sökt för att de verkligen vill ha jobbet och lockas av arbetsuppgifterna, andra för att få erfarenhet av provspelning. Det finns inte så många musikerjobb och tillfällen att få testa sina nerver på. Och den mentala påfrestningen kan vara riktigt tuff. Provspelningen pågår från morgon till kväll.
Lyckligtvis så slipper kandidaterna se juryn under spelningen. Juryn gömmer sig bakom en skärm för att koncentrera sig på att lyssna och för att de inte ska veta vem som spelar. Det musikaliska står helt i fokus.
Daniel Smedberg gjorde lumpen som musiksoldat 2006 och läser nu på musikhögskolan. Året som musiksoldat var en naturlig del på vägen mot musikerlivet och gav honom mycket orkestervana och uthållighet. Speciellt minns han gemenskapen, extra lyckade konserter och känslan av att åka buss. Han tror dock inte att livet blir detsamma som anställd musiker.
– Nej. Lumpen är något som man gör en gång i livet. Gemenskapen blir nog inte densamma när man inte lever ihop, säger han.
Utan möjligheten att spela i både orkester och mindre ensembler – vilket är en del av den nya försvarsmusiken – tror inte Daniel Smedberg att han skulle ha sökt tjänsten. Det är variationen som lockar och som inte kan fås på så många andra ställen.
Jury efter instrument
42 hel- och visstidstjänster i Arméns musikkår och Livgardets dragonmusikkår ska besättas. Juryn bemannas utefter vilket instrument som avhandlas just den dagen. Det finns både proffs på det enskilda instrumentet och de som är vana vid att lyssna till hel orkester. Först när alla har spelat så blir det diskussion.
– Vi är oftast överens, säger juryn med ett svårtolkat leende.
Besked till de sökande lämnas inom en månad.