Säkerhet viktigt på trafikutbildning

Just nu pågår många olika fordonsutbildningar på P 7. – Vi gör vad vi kan för att inte störa i trafiken, men det är klart att det märks när vi är ute och kör med många lastbilar samtidigt. Men jag hoppas människor har överseende – det är en kort period. Och precis som med annan övningskörning måste man utbildas genom att köra i trafik, säger Greger Hjalmarsson, utbildare på P 7.

Just nu är många fordon från P 7 ute och övningskör. Foto: Anja Edvardsson/Försvarsmakten
Anders Runnerstedt visar Daniel Matos var minibussens andra säkringslåda sitter.
Anders Runnerstedt visar Daniel Matos var minibussens andra säkringslåda sitter. Foto: Anja Edvardsson/Försvarsmakten
Innan soldaterna åker någonstans är det ordergivning. Några följer med på kartan, andra antecknar vilka order som ska passeras på väg mot Ystad.
Innan soldaterna åker någonstans är det ordergivning. Några följer med på kartan, andra antecknar vilka order som ska passeras på väg mot Ystad. Foto: Anja Edvardsson/Försvarsmakten
Ola Björnsson går före bandvagnen och visar med armarna hur föraren ska köra.
Ola Björnsson går före bandvagnen och visar med armarna hur föraren ska köra. Foto: Anja Edvardsson/Försvarsmakten
Anders Runnerstedt visar Daniel Matos var minibussens andra säkringslåda sitter. Foto: Anja Edvardsson/Försvarsmakten
Innan soldaterna åker någonstans är det ordergivning. Några följer med på kartan, andra antecknar vilka order som ska passeras på väg mot Ystad. Foto: Anja Edvardsson/Försvarsmakten
Ola Björnsson går före bandvagnen och visar med armarna hur föraren ska köra. Foto: Anja Edvardsson/Försvarsmakten

Parallellt utbildas soldater att köra lastbil, bandvagn, stridsfordonstransport (en stor slags lastbil) samt terrängbil och minibuss. Många av dem som utbildas tillhör den grupp som är mest olycksdrabbad i trafiken – män mellan 18 och 25 år. För att få bli förare som värnpliktig måste man redan från början ha B-körkort.
– Här har jag fått göra en uppkörning igen, och fått skriva nya teoriprov. Det är bra att ha fått fräscha upp kunskaperna, säger Daniel Matos, vakt/eskort-soldat och förare på minibuss och terrängbil.

Han är mycket nöjd med sin tjänst.
– Jag tror faktiskt att jag kommer att få sova mer än de andra. Vi har ju regler att följa för att vi ska få köra, där vi måste ha haft tillräckligt med vila, säger han.

Daniel har just fått berätta vad han kan om minibussen för löjtnant Anders Runnerstedt.
– Det vi fokuserar allra mest på är säkerheten. Vi måste göra allt vi kan för att ingen ska skadas. I början är det ganska lätt, men ju längre utbildning går desto svårare blir det. Så vi jobbar med kontroll, kontroll, kontroll. Det handlar om allt från att hålla hastigheten till att backa med ledare, säger han.

Lastbilarna ska dela upp sig på två täter denna dag: den ena ska köra landsvägskörning till Ystad, den andra öva i stadstrafik i Lund. Edvin Gunnarsson är en av förarna. Han har inte kört lastbil innan han började sin värnplikt.
– Vi bygger på hela tiden, kör svårare och svårare sträckor. Varje gång innan vi åker någonstans går vi igenom vilka risker som kan finnas, sådant vi ska tänka på, säger han.

Det svåraste tycker han är storleken:
– Man måste hålla ut i kurvorna mer än med en vanlig bil. Alltid hålla koll på bakänden.
 
Bandvagn 309 är splitterskyddad, tung och går inte mycket mer än 55 kilometer i timmen. Därför övar soldaterna mest där den hör hemma, utanför hårdgjorda ytor. Den här dagen kör några soldater för första gången i terrängen.
– Den är obekväm att köra eftersom den är splitterskyddad. Det blir lätt varmt och känns instängt. Och på landsväg är det svårt att köra. När man kommer upp i hastighet känns den vinglig, det är hopplöst obekvämt, säger Ola Björnsson.

Men att köra bandfordon har en annan sida också.
– Den är häftig och cool. Man har telehjälm på sig, det är fräckt, det får en att känna sig som om man vore med i ”Top Gun”, säger han glatt.

Greger Hjalmarsson och de andra befälen är med, följer upp, tipsar och säger ifrån. Förutom att soldaterna ska kunna köra och ta hand om sitt fordon på rätt sätt, står säkerheten alltid högt på agendan.
– Vi försöker ligga i framkant, försöker ta riskutbildningen ett steg längre hela tiden.

Men utbildningen är inte slut bara för att själva fordonsutbildningen är över.
– Vi jobbar med trafiksäkerheten under hela värnplikten. Strax innan de stora övningarna i vår drar igång, har vi särskilda informationsdagar för att påminna alla igen om vikten av att köra säkert, säger han.