Att utländska och svenska Gripar är huvudnumret i en flygövning är än så länge en ovanlig syn.
– De positiva effekterna av att öva inom ett gemensamt flygsystem är mycket goda och här finns mer att utveckla i framtiden, säger överstelöjtnant Lars Bergström som är flygchef på F 17 till vardags.
Målet med övningen är att utveckla samverkan inom Gripen User Group, det vill säga de flygvapen som i dag flyger JAS 39 Gripen (Sverige, Ungern, Tjeckien och Sydafrika). Ungern leder denna första övning som man hoppas skall bli ett bli ett återkommande inslag för Gripenanvändare. Deltagarna övar luftstrid i både mindre och större förband samtidigt som ungerska luftvärnsförband används för att skapa realistiska hot under övningen.
Många deltagare
Sverige deltar med fyra JAS 39 Gripen C/D och flygförare från Flygvapnets samtliga insatsdivisioner finns på plats. Det ungerska flygvapnet deltar med JAS 39 Gripen HU, L-139 Albatross, Mig-29 Fulcrum och luftvärn i form av SA-6 och Mistral.
Från ungerska stridsledningscentraler och NATO AWACS-flygplan leder både svenska och ungerska flygstridsledare sida vid sida flygverksamheten i det ungerska luftrummet. Det är dock inte första gången som F 17 övar i Kecskemét. Både under 2003 och 2004 var vi här på övningarna Ample Train respektive Dragon Nest.
Övning, erfarenhet och samverkan
Lion Effort är annorlunda jämfört med andra utlandsövningar. Erfarenhetsutbytet inom Gripen-systemet för både flyg- och markpersonal innebär att man i framtiden kan samverka på ett effektivt sätt.
Flygbasen i Kesckemet har redan mycket kringutrustning, installationer, system och procedurer som på många punkter är anpassade till de svenska kraven. Exempelvis gör detta att materieltransporterna från Sverige blir få i jämförelse med om vi skulle åka till ett land utan etablerat Gripen-system. Att Swedish Support Group finns på plats, som stöd till Ungerns införande av Gripen-systemet, underlättar förstås mycket för de svenska deltagarna.
Men trots att vi nyttjar samma sorts flygplan skiljer sig bestämmelserna åt på en del punkter. Vi svenskar kan exempelvis inte ladda och plundra facklor* på samma sätt som vi gör hemma i Sverige. Detta beror på att olika nationella regelverk finns i botten. Även för den flygande personalen och räddningstjänstpersonal finns vissa skillnader länderna emellan.
Väderleken är en annan skillnad. Medan hösten börjar göra sig påmind hemma i Sverige ligger temperaturen här omkring 25 grader Celsius, och hittills har deltagarna sluppit nederbörd. Dock tycker ungrarna själva att det börjar bli kyligt!
Nygamla kollegor
Det finns många bonuseffekter med övningen. En stor del av de ungerska Gripen-teknikerna har utbildats vid Försvarsmaktens tekniska skola, FMTS, i Halmstad och genomfört praktik vid F 17. Nu återses både teknisk och flygande personal som kollegor igen under övningen.
– Det är lättare att våga ta steget och kallprata med sin ungerska kollega. Det blir även enklare och mer avslappnat då vi pratar erfarenheter kring Gripen-systemet, säger Emil Lindberg från andra flygunderhållskompaniet på F 17. Divisionschefseleven Mikael Olsson håller med. För den flygande personalen har tidigare kontakter med de ungerska flygförarna också en positiv effekt och stämningen är öppenhjärtig.
– Ungerska flygvapnet är mycket tillmötesgående och hittills har vi uppnått alla våra mål, säger Mikael Olsson.
*Facklor är ett så kallat motmedel mot värmesökande missiler och innebär att brinnande ”bollar” skjuts ut ur flygplanet för att lura värmesökande missiler att söka sig mot dessa i stället för flygplanet.