Fredrik Hedén, Vice Commander Heavy Airlift Wing, tog symboliskt emot en stor och en liten nyckel innan han fick sätta sig vid spakarna för den traditionsenliga överflygningen av flygfältet. Övriga gäster från Sverige var överste Ronnie Nilsson från Försvarsmakten och Johanna Lindquist från FMV.
– Från Kalifornien gick flygningen mot Charleston på östkusten där det monterades på bland annat livbåtar och annan säkerhetsutrustning. Under den flygningen kunde vi öva mörkerlandningar med night vision goggles (mörkerutrustning), berättar Fredrik Hedén.
Flygningen fortsatte till ungerska flygbasen Pápa som är SAC:s hemmabas.
– När jag satte hjulen i asfalten hemma i Pápa hade vi genomfört SAC 2:s första uppdrag genom att flyga hem 74 ton utrustning och fordon, inklusive en burk jordnötssmör till mina tre hungriga ungdomar, säger Fredrik Hedén.
Med i besättningen fanns flera svenskar: piloterna kapten Anders Eriksson och kapten Hans Katsler, lastmästarna löjtnant Urban Lundberg och löjtnant Hans Eriksson samt Flying Crew Chief (betyder ungefär maskinist) löjtnant Urban Rosberg. Men även det multinationella team på hemmabasen, där ytterligare tjugo svenskar arbetar, bidrar till att uppdragen kan genomföras.
Anropssignalen för nya flygplanet SAC 2 är Bartok efter den berömde ungerske kompositören Bela Bartok som föddes för drygt 100 år sedan.
Heavy Airlift Wing, där SAC ingår, är ett samarbete där tolv nationer gått samman och gemensamt köpt och bemannar planen. Nationerna är Bulgarien, Estland, Finland, Litauen, Nederländerna, Norge, Polen, Rumänien, Slovenien, Sverige, Ungern samt USA. I samarbetet har varje land betalat för ett antal flygtimmar per år. Sverige har beställt näst flest, 550 flygtimmar, efter USA.