En annan viktig uppgift är att ansvara för bärgningsverksamheten på det svensk-finska förbandet. Det innebär att de tar hand om alla fordon som vält, skadats eller av någon anledning bara slutat fungera ute i fält.
– Vi bärgade bland annat den RG32 som för ett par veckor voltade ner i ett dike under en patrull i västra delen av vårt ansvarsområde, säger Henrik som är chef för transportgruppen.
Den svenska transportgruppen består av fem man: chef, ställföreträdare och tre soldater. Och till sitt förfogande har de tre lastbilar och ett ledningsfordon.
– Jag tycker vi har ett varierande jobb. Om vi hinner försöker vi också hjälpa till med olika personaltransporter i och runt Mazar-e-Sharif, säger Jeppe som är ställföreträdande chef på gruppen.
Alla fem kommer ursprungligen från Nordic Battlegroup vilket innebär att de har tränat tillsammans i drygt två år. Något de har stor nytta av i Afghanistan.
– Helt klart. Vi känner varandra ordentligt och är väl samtrimmade som enhet där alla vet vad de ska göra, säger Henrik.
Vägarna i Afghanistan är inte de bästa och de sliter hårt på alla typer av fordon. Men Henrik är nöjd med sina lastbilar.
– De håller faktiskt väldigt bra och är sällan trasiga. Dessutom ger de ett mycket bra skydd om det skulle hända något när vi är ute och kör, säger han.
I slutet av förra veckan var transportgruppen ute tillsammans med en skyttepluton och ett MOT-team (Military Observation Team) och lämnade en poliscontainer (enkel polisstation) till den lokala afghanska polisen i Kunduz. Det var avslutningen på en omfattande planering och samverkan mellan den svenska styrkans Cimic-officer (Civil Military Cooperation) och de afghanska myndigheterna.