Svenska transportgruppen drar tyngsta lasset

Den svenska transportgruppen står sällan still. Den får ständigt nya uppdrag, främst från den svenska kontingenten, men det händer även att andra nationer inom KFOR begär understöd.– Vi har resurser att kunna genomföra nästan vilka transporter som helst, allt från vapentransporter till persontransporter och större transporter av fordon och materiel, säger sergeant Thomas Kollin, gruppchef.

Vid gränsen till Makedonien när transportgruppen understödde den tjeckiska kontingenten med transport till Skopje. Foto: Therese Fagerstedt/ Försvarsmakten
Här hämtar transportgruppen resterna av en bil som använts vid en skjutövning med B-coy i Kisnicagruvan.
Här hämtar transportgruppen resterna av en bil som använts vid en skjutövning med B-coy i Kisnicagruvan. Foto: Försvarsmakten
Peter Staff och Nils Hallberg hjälps åt med att säkra lasten innan avfärd.
Peter Staff och Nils Hallberg hjälps åt med att säkra lasten innan avfärd. Foto: Therese Fagerstedt/ Försvarsmakten
Transportgruppen och B-coy tillsammans med lärare och elever efter rivningen av en gammal skola i en by. Vägen breddades sedan med det gamla murbruket.
Transportgruppen och B-coy tillsammans med lärare och elever efter rivningen av en gammal skola i en by. Vägen breddades sedan med det gamla murbruket. Foto: Therese Fagerstedt/ Försvarsmakten
Här hämtar transportgruppen resterna av en bil som använts vid en skjutövning med B-coy i Kisnicagruvan. Foto: Försvarsmakten
Peter Staff och Nils Hallberg hjälps åt med att säkra lasten innan avfärd. Foto: Therese Fagerstedt/ Försvarsmakten
Transportgruppen och B-coy tillsammans med lärare och elever efter rivningen av en gammal skola i en by. Vägen breddades sedan med det gamla murbruket. Foto: Therese Fagerstedt/ Försvarsmakten

En lastbil av märket Scania mullrar sakta förbi inne på campen och bakom ratten sitter Peter Staff, en av förarna i transportgruppen. Han och de övriga i gruppen har fått i uppdrag att transportera fordon åt den tjeckiska kontingenten från Kosovo till Makedonien där de slutligen ska transporteras med tåg tillbaka till Tjeckien och repareras.

Uppdraget innebär sex tur- och returresor med de tre svenska lastbilarna mellan den tjeckiska campen i Sajkovac och Skopje tågstation i Makedonien.
Det är ett av många uppdrag som transportgruppen fått sedan KS 19 roterade ner i april. 
– Det är ett spännande jobb på så sätt, förklarar Kollin. Det händer nya grejer hela tiden och uppdragen skiljer sig ofta från varandra, fortsätter han.

Transportgruppen har även fått i uppdrag att stötta den danska kontingenten i deras rotation av personal. Då kommer förare avdelas för att köra persontransporter i buss fram och tillbaka mellan flygplatsen i Pristina, Skopje och den danska campen.

Stöttar skyttekompaniet B-coy

Transportgruppen stöttar ofta grupperna i skyttekompaniet Bravo Company (B-coy) i olika uppgifter. För bara några veckor sedan hjälpte de till att riva en gammal förfallen skola i en by, och utav murbruket och leran som skolan var byggd utav breddades den smala vägen som går mellan byn och skolan. 
– Vägen var väldigt smal och kurvorna skarpa, så det var inte ovanligt med trafikolyckor på den sträckan, speciellt under vintern. Men nu ska det problemet förhoppningsvis vara ur världen, säger Anders Bengtsson, förare som hjälpte till att bygga ut vägen.

En ny skola byggdes redan för fyra år sedan, men byborna har inte haft resurser nog att kunna riva och frakta bort den gamla skolan själva. Och inte heller har de haft några möjligheter att förbättra vägen, men med skyttekompaniet och transportgruppens hjälp förändrades det.

Fasta arbetsuppgifter

Transportgruppen transporterar inte bara materiel och stöttar skyttekompaniet, de har fasta arbetsuppgifter också gentemot den svenska kontingenten. Bland annat ansvarar de för att den personal som ska åka hem på ledighet i Sverige eller som kommer tillbaka från sin ledighet lämnas och hämtas på flygplatsen i Pristina. Då används gruppens två bussar med plats för 37 passagerare i varje buss.
De ser även till att leverera diesel till elverket och fylla vattentanken och som finns ute vid klostret i Gracanica så att soldaterna har tillgång till friskt vatten och el vid vaktstationen som finns placerad där.

Bred kompetens

Transportgruppen består av sex soldater, en gruppchef, en ställföreträdande chef och fyra förare och de har alla olika bakgrund civilt med allt ifrån bergborrning, yrkeschaufför, mekaniker och säkerhetstjänst men gemensamt är att de rekryterades direkt från Nordic Battle Group 08.
Gruppchefen Thomas Kollin är otroligt nöjd med sammansättningen av gruppen.
– Det finns en väldigt bred kompetens. Alla tänkbara förarbevis såsom lastbil, buss, truck, hjullastare och terrängfordon finns. Och killarna i gruppen har en hög arbetsmoral och en stark vilja att göra ett bra jobb här nere i sin huvudtjänst, vilket gör att det är väldigt enkelt att leda den här gruppen, säger Kollin.