Stridspiloter, trots allt

Vad hände efter sista tagningen i Kanal 5:s TV-serie ”Stridspiloterna”? När kamerorna stängdes av och utbildningen var klar fick de åtta killarna gå hem. Bokstavligt talat. Men det var då. Om en vecka gör de sitt första flygpass i JAS 39C.

Som ett gigantiskt tv-spel ser flygsimulatorn ut. I simulatorn knyter Tommy ihop teori och praktik. Foto: Louise Levin
– Det känns inte som att vi är här på ett utbildningsår, för det är ett ständigt lärande, säger Marcus.
– Det känns inte som att vi är här på ett utbildningsår, för det är ett ständigt lärande, säger Marcus. Foto: Louise Levin
Skillnadsomskolningen är snart klar för Henrik och Patrik och om en vecka får de flyga C-versionen av JAS för första gången.
Skillnadsomskolningen är snart klar för Henrik och Patrik och om en vecka får de flyga C-versionen av JAS för första gången. Foto: Louise Levin
Inför första flygpasset i simulatorn går Tommy och instruktören igenom checklistan.
Inför första flygpasset i simulatorn går Tommy och instruktören igenom checklistan. Foto: Louise Levin
– Det känns inte som att vi är här på ett utbildningsår, för det är ett ständigt lärande, säger Marcus. Foto: Louise Levin
Skillnadsomskolningen är snart klar för Henrik och Patrik och om en vecka får de flyga C-versionen av JAS för första gången. Foto: Louise Levin
Inför första flygpasset i simulatorn går Tommy och instruktören igenom checklistan. Foto: Louise Levin

Nu, efter drygt ett år, har de alla åtta som medverkade i ”Stridspiloterna” anställts som flygförare och påbörjar ett utbildningsår för att bli redo för internationella insatser. Utbildningen kallas för Combat Readiness Training, CRT, och har ersatt den grundläggande flygslagsutbildningen. Innan JAS 39 Gripen togs i bruk, som är ett multirollflygplan med jakt, attack och spaning, så utbildade sig flygförarna på ett flygslag – jakt, attack eller spaning.

Från A till C

Eftersom piloterna har utbildats på A-versionen av JAS 39 Gripen så inleds utbildningsåret med en tre veckor lång skillnadsomskolning innan de får flyga med den internationellt anpassade C-versionen av Gripen. Teori varvas med praktik i form av pass i flygsimulatorn. Främst gäller det att lära sig vilka knappar och reglage som styr olika funktioner.

Markus, Patrik, Tommy och Henrik är fyra av stridspiloterna som genomför utbildningen på F 21:s 211:e stridsflygdivision. F 21 är första flygflottilj att genomföra utbildningen med C-versionen av JAS 39 Gripen. De övriga fyra stridspiloterna utbildas på F 17.

– Det är egentligen bara skalet som är lika mellan A- och C-versionen. Med Gripen kan man aldrig säga att det är en viss årsmodell, eftersom den ständigt modifieras till det allra senaste, säger Henrik.

Tjocka röda pärmar, försedda med en hemligstämpel på framsidan dunsar ner i skrivbordet. Hundratals sidor ska studeras och killarna diskuterar olika frågeställningar.

– Det är ganska mycket att plugga, men det går bra. All arbetstid fyller vi upp med att läsa, ändå hinner man inte lära sig allt, säger Tommy.

Första simulerade C-passet

Inför första flygpasset i flygsimulatorn går instruktören och piloten igenom checklistor och det som ska övas. Huvudmålet är att piloten ska förstå alla punkter på checklistan. Under hela flygpasset kommunicerar de med varandra. Här jäktas det inte, i ett lugnt tempo får piloten vägledning och återkoppling av instruktören.

– Att använda simulator som hjälpmedel reder ut många frågetecken. Det är här jag kan göra felen, innan jag sätter mig i flygplanet. Dessutom kan jag ta det i det tempo som passar mig, säger Tommy.

Instruktören ger honom tillstånd att ”landa” och premiären är avklarad.

– Jag tycker att det gick bra. Det är skönt att få återkoppling under passet, säger han.

Längtar upp

Nu väntar de på att få komma igång och flyga. Om två veckor är det dags. Att de längtar syns på dem, för när de pratar om flygtjänst så glittrar det till i ögonen.

– Det är som julafton varje gång man får flyga, även för gubbarna, eller de äldre mer erfarna piloterna, säger Henrik med ett brett leende.

Att de kommer att flyga ett av världens modernaste flygplan är inget de är oroliga för.

– Att flyga flygplanet är det enkla. Det är komplexiteten, systemkännedomen och de olika förmågorna som är utmaningen, säger Henrik.

Att bli pilot

Pilotyrket är spännande, fascinerande och utvecklande. I Kanal 5:s dokumentärserie ”Stridspiloterna”, som visades under slutet av 2007 och början av 2008, fick tittarna följa Tommys, Markus, Henriks, Patriks och de övriga fyras väg till att bli stridspiloter. De tycker att det var en rättvisande bild om utbildningen och att det är värt allt slit.

– Det kan nog vara avskräckande att söka för att man är rädd att misslyckas, säger Markus.

– Jag trodde aldrig att jag skulle komma in, jag trodde det var för svårt, säger Henrik.

Är du intresserad av att bli pilot och inte gjort värnplikten? Då har du fortfarande möjligheten. Börja med att söka till aspirantutbildningen, sista ansökningsdag är den 15:e september. Samtidigt anmäler du ditt intresse för pilotutbildning, stridspilot eller helikopterpilot, på bifogad blankett. 

– Egentligen borde vi dundra ut, slå oss för bröstet och säga: Här borde ni vara allihop, avslutar Markus.