FM-elit på rumänsk utmaning i enduro

Först en prolog som består av ett antal varv på en mycket svårkörd bana inne i den rumänska staden Sibiu, därefter 20 – 25 mil svårforcerad bergsterräng varje dag i fyra dagar, på motorcykel och med GPS som enda hjälpmedel. Det är den utmaning löjtnant Vanja Kollman, Swedec och FM-elit står inför tillsammans med sin lagkamrat och till vardagstränare löjtnant Robert Grindberg från Ledningsregementet.

Vanja Kollman på träning inför Red Bull Romaniacs, en av världens tuffaste Endurotävlingar. Foto: Katarina Forsberg
Laget åker 20 - 25 mil per dag under fyra dagar. Det gäller att hålla samman hela tiden i den tuffa terrängen och att navigera med hjälp av GPS.
Laget åker 20 - 25 mil per dag under fyra dagar. Det gäller att hålla samman hela tiden i den tuffa terrängen och att navigera med hjälp av GPS. Foto: Katarina Forsberg
Laget åker 20 - 25 mil per dag under fyra dagar. Det gäller att hålla samman hela tiden i den tuffa terrängen och att navigera med hjälp av GPS. Foto: Katarina Forsberg

Tävlingen Red Bull Romaniacs är en av världens tuffaste endurotävlingar. I år kommer totalt fem svenskar att finnas på startlinjen i Rumänien den 14 augusti. En kör en individuell klass och fyra förare bildar två lag. Vanja Kollman från Swedec tillhör Försvarsmaktens satsning FM-elit. Halva sin arbetstid arbetar hon som ammunitions- och minröjare vid Swedec amröjskola, halva arbetstiden ägnas åt att träna och tävla i enduro. Trots att Vanja tävlat i flera världsdelar och bland annat i VM och EM är detta första gången hon antar utmaningen Red Bull Romaniacs.

– Det är både spännande och roligt, menar Vanja Kollman. En av utmaningarna är att köra efter GPS, något jag inte är så van vid. Vidare är det jättekul att min tränare Robert Grindberg blir min lagkamrat under tävlingen. Det är faktiskt jag som har utmanat honom att bilda ett lag tillsammans med mig.

Långa och tuffa tävlingsdagar

Tävlingen inleds med en prolog, en bana inne i staden Sibiu med ganska svåra hinder. Banan körs ett visst antal varv och utifrån resultatet av den första dagens tävlingar får åkarna sina startpositioner inför de ordinarie tävlingsdagarna. De deltagare som avstår från att köra prologen får tidstillägg.

Under de fyra tävlingsdagarna ska åkarna avverka mellan 20 – 25 mil varje dag, sex till åtta timmar på motorcykeln, i mycket tuff terräng i de Karpatiska bergen. Istället för en uppmärkt bana får förarna använda sig av en GPS där banan finns inlagd. Tävlingen har därmed två utmanande moment, det gäller inte bara att forcera den oländiga terrängen tillsammans utan också att navigera rätt. Under varje tävlingsdag finns endast en 15 minuters obligatorisk service inlagd, det gäller alltså att ha en bra uppbackning med vätskepåfyllning och energitillskott längs banan.

Viktigt att samarbeta bra

Vanja och Robert har tränat tillsammans en del under sommaren. Förutom GPS-momentet är det också viktigt att hitta metoder att köra tillsammans som ett team.
– I lagtävlingen får åkarna högst ha en minut mellan sig i laget vid varje kontroll så det gäller att hålla samman hela tiden, berättar Vanja. Jag kör kanske fem lagtävlingar per år och det är alltid extra roligt.

Enduro är alltid en tuff sport även om denna tävling är väldigt fysiskt utmanande.
– Jag förväntar mig också en tuff utmaning och har stor respekt för tävlingen. Det ska vara besvärligt att köra enduro, anser Vanja. Min målsättning är att vi ska komma topp fem i vår klass.

Förutom Vanja Kollman och Robert Grindberg deltar också kapten Thomas Berglund från Livgardet i en av de individuella klasserna. I samma klass som Vanja och Robert tävlar även Mats Igelström från Finspång samt Lars Nyberg från Katrineholm. Som coacher och mekaniker har Vanjas lag också med sig löjtnant Robert Tranberg från Swedec samt kapten Krister Korsell och Tomas Häll från Göta ingenjörregemente, Ing 2.