Tävlingen Red Bull Romaniacs har beskrivits som en av världens tuffaste endurotävlingar. Den körs i Rumänien 14-19 augusti. Totalt fem svenskar kommer att starta i tävlingen, två lag och en individuell förare. Lagen består av två förare vardera, i ett av dem ingår löjtnant Vanja Kollmann från Swedec i Eksjö. Hon kör tillsammans med löjtnant Robert Grindberg som arbetar vid Ledningsregementet.
– Robert är normalt min tränare i enduro men nu tävlar vi tillsammans och min målsättning är att vi ska komma topp tre, berättar Vanja Kollmann.
Hon är en av de officerare som ingår i Försvarsmaktens avtal med idrottsutövare som parallellt med sitt arbete vid Försvarsmakten vill göra en elitsatsning inom sin idrott. Det innebär att de får träna och tävla på 50 procent av sin arbetstid.
Tävlingen i Rumänien inleds med en så kallad prolog som körs inne i staden Sibiu på gator och genom parker. Banan består av byggda hinder som ska forceras och resultatet från denna dag bestämmer vilken ordning laget startar i den ordinarie tävlingen. Huvudtävlingen startar sedan i Sibiu och pågår i fyra dagar. Deltagarna kör i olika miljöer i de Karpatiska bergen och tävlingen är mest känd för sin oländiga terräng och otroligt fysiskt påfrestande bana.
Just nu är Robert Grindberg och Vanja Kollmann inne i ett intensivt träningsskede, bland annat övas körning efter GPS. Att köra efter GPS är ett relativt ovanligt upplägg för Vanja Kollmann och Robert Grindberg.
– I stället för att som vid vanliga tävlingar här hemma köra efter en uppmärkt bana lägger arrangörerna i tävlingen in banan i en GPS som vi sedan får köra efter, berättar Robert Grindberg.
Det är en modell som ställer stora krav på samordning när man tävlar i team. De två förarna måste hela tiden hålla samman under tävlingen och det är inte tillåtet att komma till en kontroll med mer än en minuts tidsskillnad mellan förarna.
– Vi prövar nu olika metoder för att kunna köra som ett team och hålla samman under de förutsättningarna, säger Robert Grindberg.
Han ser flera fördelar som enduron tillför arbetet som officer. Förutom bra fysisk träning när det gäller styrka, kondition och uthållighet tränar körningen till exempel förmågan att snabbt fatta beslut.
Under de fyra dagar som tävlingen pågår kommer förarna dagligen att köra 20 till 25 mil, det innebär sex till åtta timmars tävlingskörning per dag. Det i kombinationen med terrängen ger en god indikation på att beskrivningen om loppets tuffhet inte är överdriven. Samtidigt är enduro alltid tufft, konstaterar Vanja Kollmann med erfarenheter från såväl EM- som VM-tävlingar i bagaget.
– Jag förväntar mig en svår utmaning och har stor respekt för det som väntar i tävlingen men lägger inte min energi på att oro mig för den delen i förskott, säger hon.
Från Försvarsmakten deltar även kapten Thomas Berglund, från Livgardet i en av singelklasserna. Övriga svenskar som tävlar i samma klass som Vanja och Robert är Mats Igelström från Finspång och Lars Nyberg från Katrineholm. Dessutom finns löjtnant Robert Tranberg, från Swedec och kapten Krister Korsell från Göta ingenjörregemente, Ing 2, med som coach och mekaniker.