Punktering i Afghanistan

Vid en landning i Farah, Afghanistan, ställdes besättningen på ett svenskt Hercules-flygplan inför en utmaning som testade deras tekniska kompetens.

Punktering på flygplatsen i Farah, Afghanistan Foto: SAE C-130/Försvarsmakten
Hjulbyte på svensk C-130 Hercules i Afghanistan
Hjulbyte på svensk C-130 Hercules i Afghanistan Foto: SAE C-130/Försvarsmakten
Hjulbyte på svensk C-130 Hercules i Afghanistan Foto: SAE C-130/Försvarsmakten

Det skulle bli en rutinflygning i Herculesplanet, med last och passagerare ombord. Målet, Fahras flygplats i västra Afghanistan, hade tio dagar tidigare blivit beskjutet av finkalibrig eld då ett kanadensiskt Hercules-plan fick nödlanda.

Den svenska besättningens nervositet var befogad när andrepiloten upptäckte en punktering på ett av flygplanets bakhjul, strax efter att de landat i Farah. Det stod snabbt klart för planets flygtekniker att uppgiften måste lösas. Beräknad tid för lagning: En och en halv timme.

Den som någon gång svurit över hur besvärligt det kan vara att byta däck på bilen när våren gör sitt antågande kan föreställa sig hur det är att byta däck på ett flera ton tungt flygplan. Speciellt i 35 graders värme och med ett bullrande el-aggregat dånande i öronen.

Dags för domkraft

Flygplanets däck var kvaddat och domkraften var för kort för att lyfta planet så högt som var nödvänigt. Med hjälp av trälådor som sköts in under flygplanet och viljestyrka kom den svenska personalen en bra bit, då tre amerikaner uppenbarade sig på flygplatsen. Med hjälp av deras påtagligt starka muskler satt däcket på plats kort därefter.

Verktygen packades in och planet kunde lyfta. Den svenska personalen satt tryggt ombord när Farahs flygplats försvann långt nedanför dem. Tankarna var många. Men den mest genomträngande hos de flesta var:
"I morgon är det dags för en ny flygning".