Konverterande fordonsutbildning

Under snart två veckor har elva officerare ur I 19 och F 21 genomgått utbildning på Bandvagn 309. – Det är en konverteringsutbildning till den här nyare splitterskyddade vagnen där grundkravet är att deltagarna ska ha utbildning på de tidigare modellerna 206, 208 eller 308, berättar kapten Ingemar Henriksson, kurschef.

Utbildningen på Bandvagn 309 har innehållit nästan två dagar körning, här övar deltagarna körning i stadstrafik. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Terrängkörning.
Terrängkörning. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
– 309:an är lättare att köra, den går mjukare och har bättre fjädring, sa Tomas Öberg.
– 309:an är lättare att köra, den går mjukare och har bättre fjädring, sa Tomas Öberg. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Efter nästan två dagar med körning var det dags för ytterligare teknikpass och vård, här spolas vagnarna av efter terrängkörningen.
Efter nästan två dagar med körning var det dags för ytterligare teknikpass och vård, här spolas vagnarna av efter terrängkörningen. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Terrängkörning. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
– 309:an är lättare att köra, den går mjukare och har bättre fjädring, sa Tomas Öberg. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Efter nästan två dagar med körning var det dags för ytterligare teknikpass och vård, här spolas vagnarna av efter terrängkörningen. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten

Kursen som är på totalt 48 timmar är mest inriktad på teknik och handhavande men innehåller även ungefär en och en halv dag körning.
– Vi går igenom vagnen i grova drag, det rör sig bland annat om styr-, broms- bränsle- och kylsystem. Inte så att deltagarna ska kunna allt men de ska åtminstone kunna utföra enklare felsökning och beställa reparation och förklara fel till teknisk personal, fortsätter Ingemar Henriksson.

Den första modellen av fordonet, som hette Bandvagn 309A, levererades till Försvarsmakten under 2003 och användes under missionen i Liberia. 2006 inleddes leverans av cirka 100 exemplar av modell 309B. En leverans som ska avslutas under innevarande år.
– Den stora och viktigaste skillnaden mot den gamla modell 206 är splitterskyddet, som gör vagnen bättre anpassad till den internationella arenan, säger Ingemar Henriksson.

Åtta ton

Bandvagn 309B som väger åtta ton har en sexcylindrig dieselmotor med turbo på 3,2 liter och cirka 177 hästkrafter. Motorn har även en dieseldriven motorvärmare som förvärmer motorn vid kallstart. Motorrummet är försett med ett automatiskt brandsläckningssystem. Kraftöverföringen består av automatväxellåda, fördelningsväxellåda, två axelväxlar
och ett antal drivaxlar. Vagnen har drivning på alla fyra banden.

Värmesystemet består av luftvärmare i både fram- och bakvagnen samt ett gemensamt luftkonditioneringssystem. Bandvagn 309 har också ett NBC-system som kan bygga upp ett övertryck i vagnsdelarna och genom detta förhindra att förorenad luft kommer in i fordonet. Det interna kommunikationssystem består av ett lokaltelefonsystem, med upptill åtta operatörer. Framvagnen har plats för förare och två passagerare, och bakvagnen har plats för sju alternativt åtta passagerare, beroende på om vapenfäste är monterat.  Karossen är tillverkad av pansarplåt. Till bandvagnen finns ett tilläggsskydd,
som kan monteras på vid behov.

Bättre komfort

– 309 har många fördelar jämfört med den gamla 206:an. Den är betydligt lättare att köra, den går mjukare och har bättre fjädring och viktfördelning mellan fram- och bakvagn. Det märks speciellt vid körning i terräng. Dessutom växlar den mjukare och har bättre grunddrag. Det gör det framförallt lättare att smyga och krypköra över svåra hinder, säger kapten Tomas Öberg, en av deltagarna från pansarbataljonen på I 19.
– Den är inte helt perfekt, några nackdelar finns det. Den är väldigt trång i det främre utrymmet och sikten för föraren inte vidare bra, avslutar Tomas Öberg.