Intensiva flygpass

Under en och samma dag ska den svenska Hercules C 130 frakta 13 ton gods och sammanlagt ett 80-tal passagerare.Det hela börjar klockan 06. 20 med ett antal snabba genomgångar.

Bergskedjan Hindukusch delar Afghanistan i söder och norr. Högsta toppen heter Nowshak och mäter 7485 meter. Foto: Henrik Klingberg/Försvarsmakten
Dagens resa går från Basen Marmal – Herat - Kabul – Feyzabad och tillbaka till Marmal.
Dagens resa går från Basen Marmal – Herat - Kabul – Feyzabad och tillbaka till Marmal. Foto: Henrik Klingberg/Försvarsmakten
Landningsbanan i Feyzabad ligger i en dal och inflygningen är relativt brant. Banans beläggning är gjord av stålstycken.
Landningsbanan i Feyzabad ligger i en dal och inflygningen är relativt brant. Banans beläggning är gjord av stålstycken. Foto: Henrik Klingberg/Försvarsmakten
Den svenska Herkulesplanet finns i Afghanistan från mitten av maj till slutet av september.
Den svenska Herkulesplanet finns i Afghanistan från mitten av maj till slutet av september. Foto: Henrik Klingberg/Försvarsmakten
Dagens resa går från Basen Marmal – Herat - Kabul – Feyzabad och tillbaka till Marmal. Foto: Henrik Klingberg/Försvarsmakten
Landningsbanan i Feyzabad ligger i en dal och inflygningen är relativt brant. Banans beläggning är gjord av stålstycken. Foto: Henrik Klingberg/Försvarsmakten
Den svenska Herkulesplanet finns i Afghanistan från mitten av maj till slutet av september. Foto: Henrik Klingberg/Försvarsmakten

Möte 1: Helsvenskt: Genomgång av underrättelser om eventuella hot under resan. Inga större förändringar men det är oroligt i i Afghanistan.

Möte 2: Tysk-svenskt: Mer underrättelser. Nu kommer information från en världsdatabas och visar vilka områden som ska undvikas.

Möte 3: Tysk-svenskt: Information om väder kring aktuella flygplatser. Det är lätt regn över flygplatsen i Feyzabad. Den har varit stängd en tid på grund av regn och vatten som rutschat utför bergen som omgärdar landningsbanan. Det ska vara möjligt att landa nu.

Möte 4: Helsvenskt slutsamling: Sammanfattning av läget. Det blir lite mer last än vanligt att stuva. En tysk minister ska åka från Kabul till Feyzabad. Dessutom ett antal andra passagerare som ska av och på maskinen på de olika destinationerna.

Resan går från ISAF-basen Marmal, inte allt för långt ifrån den svensk-finska basen Camp Northern Lights i Mazar-e-Sharif. Första stopp är Herat, det är 60 mil kortaste vägen. Nästa stopp är huvudstaden Kabul, dit är det 80 mil. Vidare till Feyzabad, 40 mil och sedan tillbaka till Marmal, ungefär 40 mil.

På vägen till Kabul passeras bergsmassivet Hindukusch med sina höga toppar. Och det är under förhållanden med höga höjder som den svenska C 130 kommer till pass med sina fyra motorer. Högsta berget i Afghanistan är 7485 meter (Nowshak). Värme gör också luft tunnare vilket kräver extra kraft. Nu under juni månad är temperaturen omkring 40 grader.

Efter stoppet i Kabul fortsätter resan till Feyzabad som ligger i nordvästra Afghanistan, inte långt från gränsen till Tadzjikistan. Feyzabad ligger inbäddad i en dal omgiven av höga berg och det blir en relativt brant inflygning mot landningsbanan, som är rätt speciell. Den byggdes av Sovjetunionen under invasionen av Afghanistan och var en del av en bas. Själva banan är gjord av sammanlänkade stålstycken och har under en tid varit svår att landa på grund av regn. Banan har visst behov av renovering – inte bara nu för tillfället utan det handlar mer om en kontinuerlig renovering - och 1 000-tals nya stålstycken är beställda.

C 130.an sätts ned mjukt i Feyzabad. Maskinen lossas snabbt och fortsätter resan till ISAF-basen Marmal. Landning på eftermiddagen och dags för markpersonalen att ta över och färdigställa för nästa dags flygning.