HMS Trossö repareras i Saudiarabien

Medan stöd- och ledningsfartyget HMS Trossö ligger i torrdocka för reparation passar besättningen på att både ta hand om fartyget och sig själva. Varvsvistelsen i Saudiarabien blev för delar av ME01 en oväntad utflykt.

HMS Trossö/Arkivbild Foto: Johan Lundahl/Combat Camera
Personal från Kockums har flugit ner till Jeddah för att bistå vid nedmontering av roder och byte av propellerhylsa på HMS Trossö.
Personal från Kockums har flugit ner till Jeddah för att bistå vid nedmontering av roder och byte av propellerhylsa på HMS Trossö. Foto: Albin Andersson
På varvet Jeddah shipyard fanns möjligheten att docka in HMS Trossö för att laga felet i propellerhylsan.
På varvet Jeddah shipyard fanns möjligheten att docka in HMS Trossö för att laga felet i propellerhylsan. Foto: Albin Andersson
Personal från Kockums har flugit ner till Jeddah för att bistå vid nedmontering av roder och byte av propellerhylsa på HMS Trossö. Foto: Albin Andersson
På varvet Jeddah shipyard fanns möjligheten att docka in HMS Trossö för att laga felet i propellerhylsan. Foto: Albin Andersson

Under varvsvistelsen i saudiarabiska Jeddah, stängs luftkonditioneringen av i delar av HMS Trossö, vilket gör att halva besättningen bor i land och återhämtar sig. Den andra halvan arbetar med att underhålla HMS Trossö, bland annat med en del målning av fartygsskrovet. Besättningen turas om, så att arbetsbördan blir jämt fördelad. Det var i det inledande skedet av Operation Atalanta som HMS Trossö drabbades av ett trasigt lager i propellerhylsan.

Stort varv

Jeddah shipyard är stort och torrdockan som det 72 meter långa HMS Trossö lagts i, kan ta tre gånger så långa fartyg. Direkt efter torrsättning startade arbetet med att laga den skadade propelleraxeln. Basbataljonens Michael Dugby är kontakten mellan Försvarsmakten och Kockums som är ansvarigt för hela projektet.

– Kockums står för samordning med det lokala varvet och underleverantörer, säger Michael Dugby som är mycket nöjd med kompetensen och faciliteterna i Jeddah:

– Varvsarbetarna har mycket stor erfarenhet vad gäller reparationer av fartyg, berömmer han varvet som drivs av två engelsmän medan de flesta anställda är från Sydostasien.

Ivrig besättning

Den stora frågan både bland besättning och varvspersonalen är givetvis hur stor skada propelleraxeln egentligen har ådragit sig och hur lång tid det tar innan HMS Trossö är tillbaka igen. Förste maskinsten Thomas Backhage fick ett stort leende på läpparna när det första framsteget gjordes då rodret monterades ned.

– Det tog ungefär två dygn att få bort rodret, nästa steg blir att dra ut axeln. Detta måste göras i två steg och är ett ganska komplicerat arbete. När väl axeln är ute en bit ska vi inspektera den och lagret för att sedan besluta om vilka åtgärder som behöver vidtas. I västa fall får vi byta ut hela axeln, säger han.

Ett annat arbete pågår parallellt med axereparationen:

– För att förbättra kylningen av lagret och förebygga fler haverier så tillverkas nya rör för kylning nere i maskin, säger Thomas Backhage.

Saudiarabien en överraskning

Däcksmatrosen Stefan Åkerberg blev positivt överraskad av vad Saudiarabien har att erbjuda.

– Det är ett häftigt land och det är mycket intressant att se lite av deras kultur, det var skönt att få komma i land och vila upp sig. Men helst vill vi tillbaka till Adenviken så fort som möjligt och fortsätta vårt uppdrag.

Styrkan snart komplett

Om allt går enligt planerna, ansluter HMS Trossö till resten av styrkan i Adenviken efter midsommar. Under fartygets stillaliggande, har ME01:s två övriga enheter, korvetterna HMS Malmö och HMS Stockholm, hunnit ingripa vid piratangrepp och genomföra eskorter, däribland av ett FN-chartrat fartyg som levererat mat till två hamnstäder i Somalia.