De håller övningen igång

Loyal Arrow är den högst prioriterade övningen för de svenska flygstridsförbanden under 2009. Värdskapet för övningen innebär att Sverige får goda erfarenheter av bland annat övningsplanering och logistik. En mycket viktig del av logistiken under en flygövning är drivmedelsförsörjningen. – Ja, man kan lugnt påstå att det snurrar på för fullt här, säger Kenneth Lundberg, chef för drivmedelssektionen på Kallax.

Två av drivmedelsbilarna i full färd med att fylla fyra polska F-16. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Fyra tankbilar på väg ut för att leverera drivmedel.
Fyra tankbilar på väg ut för att leverera drivmedel. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Chefen för drivmedelssektionen Kenneth Lundberg i samtal med tankbilsförarna Henrik Ringbjer och Peder Wikström.
Chefen för drivmedelssektionen Kenneth Lundberg i samtal med tankbilsförarna Henrik Ringbjer och Peder Wikström. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Tillbaka på drivmedelsanläggningen fylls bilarna upp igen för att vara färdiga för nästa tankning.
Tillbaka på drivmedelsanläggningen fylls bilarna upp igen för att vara färdiga för nästa tankning. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Fyra tankbilar på väg ut för att leverera drivmedel. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Chefen för drivmedelssektionen Kenneth Lundberg i samtal med tankbilsförarna Henrik Ringbjer och Peder Wikström. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Tillbaka på drivmedelsanläggningen fylls bilarna upp igen för att vara färdiga för nästa tankning. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten

Drivmedelssektionen på F 21 är en del av Försvarsmaktens logistik, FMLOG och ingår i förrådsavdelning Luleå.
– Under Loyal Arrow har vi lånat in personal från hela landet, normalt är vi åtta som arbetar här men under övningen är vi tjugo. Förutom den personal vi har hämtat härifrån Norrbotten är det folk från Östersund och Ronneby. Dessutom har vi personal från några av de andra deltagande nationerna som arbetar med drivmedelsförsörjningen, berättar Kenneth Lundberg.

Flygningarna pågår från förmiddag till sen kväll varje dag och för att det ska fungera har personalen delat upp sig i olika skift för att täcka upp alla tankningar.
– Det är totalt 16 tankbilsförare som ska se till att flygplanen får sitt bränsle, övriga fyra sköter administration och fyllning av bilarna här på drivmedelsanläggningen, fortsätter Kenneth.

Efter varje flygpass är det full fart, när planen har taxat in ringer klargöringspersonalen från plattan och meddelar hur många och vilken typ av flygplan som behöver bränsle. Informationsavdelningen var på plats strax efter klockan 17.00 och då var dags igen, fyra bilar rullade ut och tankade tillsammans åtta flygplan som precis har kommit efter sitt pass.

Efter cirka 20 minuter var det klart och bilarna åkte tillbaka till drivmedelsförrådet för att fylla upp tankarna inför nästa tankning. Och så här rullar det på hela dagarna under övningen, utan drivmedel stannar flygövningen Loyal Arrow.