Nypremiär för Team 60

Med perfekt precision gör sex plan formade som en pil en stor loop på himlen. Flygvapnets uppvisningsgrupp Team 60 övar inför säsongen.

Efter ett uppehåll på två år är Team 60 i luften igen. Foto: Mats Gyllander/Försvarsmakten
Uppvisningsprogrammet avslutas med en så kallad split.
Uppvisningsprogrammet avslutas med en så kallad split. Foto: Mats Gyllander/Försvarsmakten
Rygg mot rygg med tre meter mellan.
Rygg mot rygg med tre meter mellan. Foto: Mats Gyllander/Försvarsmakten
Team 60 2009. Övre raden fr v: Per Klementsson, Marcus Jedby, Michael Zettergren. Nedre raden fr v: Johan Landin, Magnus Bragvad, Klas Bäckström. Christian Ziese saknas på bilden.
Team 60 2009. Övre raden fr v: Per Klementsson, Marcus Jedby, Michael Zettergren. Nedre raden fr v: Johan Landin, Magnus Bragvad, Klas Bäckström. Christian Ziese saknas på bilden. Foto: Mats Gyllander/Försvarsmakten
Uppvisningsprogrammet avslutas med en så kallad split. Foto: Mats Gyllander/Försvarsmakten
Rygg mot rygg med tre meter mellan. Foto: Mats Gyllander/Försvarsmakten
Team 60 2009. Övre raden fr v: Per Klementsson, Marcus Jedby, Michael Zettergren. Nedre raden fr v: Johan Landin, Magnus Bragvad, Klas Bäckström. Christian Ziese saknas på bilden. Foto: Mats Gyllander/Försvarsmakten

Det har gått två år sedan flygvapnets populära uppvisningsgrupp Team 60 uppträdde senast. Tekniska bekymmer med flygplanen och besparingar inom försvaret gjorde ett uppehåll på två år nödvändigt. Men nu är man igång igen.

Under fyra dagar övar teamet vid Ärna flygplats i Uppsala. Varje träningspass föregås av minutiös planering, inget får gå fel. I ett konferensrum ritar teamet upp de aktuella övningarna på en whiteboardtavla. För den oinvigde ser det närmast ut som ett barns klotter.

– Vi flyger med tre meter mellan planen och gör avancerade moment, berättar teamchefen Magnus Bragvad. I normala fall är det tio meter mellan planen, utan avancerade moment. Därför är det oerhört viktigt för säkerheten att vi flyger exakt samma program varje gång så att alla vet vad de ska göra.

Varje övningspass videofilmas och direkt efter sätter sig medlemmarna i Team 60 för att titta på passet. Nu ser de hur det ser ut från publikens synvinkel. Självkritiken är stor. Piloterna hittar fel som en amatör aldrig skulle upptäcka. Men på det hela taget är man nöjd. Några dagars övning visar att programmet börjar sitta som det ska.
– Flygmässigt var det här det bästa passet hittills, säger Christian Ziese som filmat passet från marken. Bra jobbat allihop!

Lång förberedelse bakom programmet

Team 60 har två program de uppträder med. Ett som är på hög höjd och som teamet flyger när vädret är bra, och ett låghöjdsprogram som används när vädret är sämre och molnen låga.

Årets program är samma som det man flög de senaste säsongerna, dels för att det gått två år sedan man flög uppvisning ihop senast och dels för att teamet fått två nya medlemmar.
– Ett helt nytt program tar närmare ett år att jobba fram, berättar Magnus Bragvad. Vi börjar med att ta fram nya moment och öva dem separat innan vi sätter ihop helheten.

Säkerheten är ständigt närvarande i teamets verksamhet, nya moment övas först på mycket hög höjd för att det ska finnas marginal att hinna rätta till om något går fel.

Bildades 1975

Team 60 bildades 1975 på Flygskolan som då låg i Ljungbyhed. Planen är av typen SK 60, det flygplan som idag används för att ge piloter den grundläggande flygutbildningen innan de går vidare till JAS 39 Gripen. Medlemmarna i Team 60 är till vardags flyglärare på Flygskolan som idag ligger på Malmen utanför Linköping. I år har teamet en ny chef, Magnus Bragvad, som flugit med teamet i sex år, och två helt nya medlemmar.