Däcksbroinstruktörer för alla förhållanden

Just nu pågår instruktörskurs för Däcksbro 200-systemet vid I 19 i Boden. Kursen som anordnas av Fältarbetsskolan med kurschef och instruktör ur I 19 pågår i tre veckor.– Vi kommer att examinera tio nya instruktörer. Det innebär att vi utökar våra goda förutsättningar för utbildning på systemet i framtiden, säger löjtnant Mats-Einar Wallin, ställföreträdande kurschef.

Under instruktörskursen har en rad olika förhållanden provats på, här skeppas en stridsvagn 122 över i starkt strömmande vatten. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Kursen inleddes med brobygge i isvak vid Ängesholmen norr om Boden.
Kursen inleddes med brobygge i isvak vid Ängesholmen norr om Boden. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
– Vi har sedan länge gott samarbete med Sverige och det ska vi fortsätta med, sa den norske officeren Stig Herman Ødegaard.
– Vi har sedan länge gott samarbete med Sverige och det ska vi fortsätta med, sa den norske officeren Stig Herman Ødegaard. Foto: Mats Engfors/Försvarsmakten
Löjtnant Mats-Einar Wallin, ställföreträdande kurschef.
Löjtnant Mats-Einar Wallin, ställföreträdande kurschef. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Kursen inleddes med brobygge i isvak vid Ängesholmen norr om Boden. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
– Vi har sedan länge gott samarbete med Sverige och det ska vi fortsätta med, sa den norske officeren Stig Herman Ødegaard. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Löjtnant Mats-Einar Wallin, ställföreträdande kurschef. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten

Utbildningen av de blivande instruktörerna genomförs på Ängesholmen, fem kilometer norr om Boden och på Staraholmen i anslutning till kasernområdet.
– Här i Boden har vi utbildningsmöjligheterna runt knuten. Det innebär vi kommer igång med utbildningen direkt på morgonen varje dag utan att en massa tid spills på transporter. Korta transporter är ju dessutom viktigt i miljöhänseende, berättar Mats-Einar Wallin.

Inledning med is

Under utbildningen får eleverna lära sig att bygga och manövrera såväl frigående som lingående färjor i de varierande förhållanden som Boden erbjuder.
– Första veckan låg isen kvar i den smala passagen vid Ängesholmen som kallas Klyven, så vi kunde bygga bro i isvak. Och som du ser övar vi i dag manövrering av frigående färja i strömmande vatten. Det strömmar kraftigt nu på våren, strömhastigheten är mellan 1,5 och 2 meter per sekund i strömfåran. Vi får dessutom ytterligare friktioner på köpet under utbildningen. Den issörja och de isflak som funnits i älven under kursen innebar en del utmaningar för eleverna, fortsätter Wallin.

Efter att de tränat utan last rullade en stridsvagn ombord på färjan.
– Vi övar att trafikera med lite tyngd. Stridsvagn 122 väger drygt 62 ton. Eftersom vi tillhör pansarbataljonen går det mycket snabbt enkelt och att fixa samövningsmöjligheter. Det är bra att vi inte bara far fram och tillbaka över Luleå älv med våra egna fordon. Det är viktigt för eleverna att de får agera fullt ut och skeppa över andra enheters fordon med allt vad det innebär, säger Wallin.

Nordiskt samarbete

Kapten Stig Herman Ødegaard, norsk ingenjörofficer, besökte kursen under en vecka för att se hur vi i Sverige genomför den här typen av instruktörsutbildning.
 – Vi har ett stort behov att anordna den här typen av utbildning hemma, så det är mycket lärorikt för mig att se hur ni jobbar. Vi har sedan länge gott samarbete med Sverige och det ska vi fortsätta med. Att Norska försvarsdepartementet dessutom anmodar detta understryker ju vikten av samarbetet. säger Ødegaard.

Under några av utbildningsdagarna fanns även brigadchefen vid I 19, överste Gustaf Fahl, med som elev.
– På I 19 har vi en del i ansvaret för ingenjörfunktionen i landet. Vi utvecklar nu insatsorganisationen och ser även över bataljonsutformningen i den. Intressant att få vara med i utbildningen, det gör det lättare för mig att sätta mig in i verksamheten. Det som också är viktigt för att mig är att diskutera de här frågorna med den personal som dagligen arbetar med detta, sa Gustaf Fahl.

Planerar för påbyggnad

För deltagarna väntar också en påbyggnadskurs under kommande vinter.
– Vi arbetar nu med planeringen för en påbyggnadsdel med inriktning på vinterförhållanden. Då ska vi också slå två flugor i en smäll genom att samtidigt testa och utveckla avisningsutrustning på systemet, berättar kapten Erik Hansson, fältarbetsansvaring vid Försvarsmaktens vinterenhet på I 19.