Uppdrag: Hitta nödställda piloter

Klockan 09.00 är en C-130 Hercules från Transport- och specialflygenheten på väg att taxa ut för start från F 7 Såtenäs. I kommunikationen med flygledarna ställs plötsligt frågan: Kan ni hjälpa till att söka efter ett en tvåsitsig JAS 39B Gripen som saknas efter lågflygning över Vänern? Svaret blir självfallet ja.

Flygplanets lastmästare spanar efter de nödställda piloterna. Foto: Henrik Gebhardt/Försvarsmakten
Spaning från flightdeck.
Spaning från flightdeck. Foto: Henrik Gebhardt/Försvarsmakten
Spaning från flightdeck. Foto: Henrik Gebhardt/Försvarsmakten

Det tvåsitsiga JAS-flygplanet har tidigare på morgonen startat från Såtenäs för att öva låghöjdsnavigering över Vänern. Första brytpunkten i navigeringen var i Kristinehamnstrakten och där skulle också flygledarna meddelas, så har inte skett och man har inte haft någon radio-, eller radarkontakt med flygplanet under den senaste halvtimmen.

Anledningen att frågan ställs till Herculesflygplanet är att det inte finns några räddningshelikoptrar i området. Då kan man använda C-130 Hercules för att söka efter de två piloter, som sannolikt lämnat flygplanet med hjälp av att skjuta ut sig med raketstolen.

Vid sökningen efter flygplan och piloter flyger man efter ett visst förutbestämt mönster, i det här fallet i Kristinehamnstrakten. Flyghöjden är cirka 50-200 meter. På flygplanets lastramp ligger de två lastmästarna och spanar efter de två piloter som räddat sig med JAS 39 Gripens räddningssystem. När man hittar dem kontaktar man Svenska sjöräddningssällskapets (SSRS) båt som också finns i området, så de kan hämta upp de nödställda.

I den här övningen simuleras de två piloterna av en lysröd boj och en livflotte, lik den som finns i JAS 39 Gripen.

Den här typen av uppdrag tillhör inte vanligheterna för en Herculesbesättning. Det gäller dock att alltid vara beredd. C-130 Hercules är ett mångsidigt flygplan, som går att använda för många olika ändamål, den här övningen är ett exempel på det.