Flygande karriär

Stefan Kaarle, kapten, stridspilot och en av flygvapnets uppvisningspiloter, har passerat en milstolpe i sin karriär. Han är den förste stridspiloten på F 21 att passera tusen flygtimmar i JAS 39 Gripen. – Jag är lyckligt lottad att varje dag få göra det som jag tycker är det roligaste som finns, säger han.

Att vara med i en stor övning där man är del i ett lag och lyckas med sin uppgift ger de bästa minnena, säger Stefan Kaarle. Foto: Sara Burlage/Försvarsmakten

En ren slump gjorde att han halkade in i yrket, det var 16 år sedan.
– Jag sökte massa saker och lyckades ta mig in på pilotbanan. Flygskolan i Ljungbyhed började jag 1992, säger Stefan Kaarle.

Egenskaper för blivande piloter

Att fokusera på många saker samtidigt, kunna fatta snabba beslut och vara en bra lagspelare anser han är viktiga egenskaper för att kunna bli en stridspilot.
– Vill du arbeta i ett roligt team och göra det roligaste som finns så är pilotyrket ett bra yrke. Sen bör du tänka igenom vad det innebär att vara militär och fundera på om du är beredd att satsa allt som krävs, till exempel åka utomlands på skarpa uppdrag, säger han.

Övning ger färdighet

För att kunna utföra avancerade flyguppdrag krävs mycket träning, inte bara flygtid som bara den innebär cirka 160 timmar per år, utan du bör hålla dig i god fysisk kondition för att undvika skador och för att klara gravitationskraften. Du bör dessutom vara intresserad av och nyfiken på allt tekniskt kring flygplanet och behärska engelska språket.

Det mest intressanta uppdraget tycker han är att vara med i så stora scenarier som möjligt där det finns möjlighet att samöva med flera olika länder, vilket är nödvändigt om förbandet skickas ut i internationella insatser.
– När vi skickar JAS 39 Gripen utomlands för första gången i en internationell insats vet jag inte, men jag är rätt så övertygad om att det kommer att ske och jag är helt beredd att ställa upp, säger Stefan.

Bästa arbetsredskapet kan bli bättre

Den senaste versionen av JAS 39 Gripen, C-versionen, anser han vara ett av världens bästa operativa stridsflyg som står sig väl i konkurrens med övriga länders flygvapen.
– Det enda som sänker vår kapacitet med flygplanet är vår oförmåga att skriva regelverk och bestämmelser som tillåter oss att använda flygplanet till dess fulla kapacitet, säger han.

Vill du veta mer om dina möjligheter att bli pilot, besök Försvarsmaktens monter under utbildnings- och framtidsmässan på följande orter och datum:

  • Piteå 11—12 februari, öppet mellan 9 och 15
  • Sundsvall 17 februari
  • Östersund 19 februari