Tunga transporter och långa dagar – en dag på jobbet för MOVCON i Afghanistan

En gammal sanning inom vilken organisation det än månde vara är att alla behövs och alla har en uppgift att fylla. Detta är extra påtagligt än i norra Afghanistan där Sverige, inom ramen för ISAFs uppdrag, ansvarar för de fyra provinserna Balkh, Jawzjan,  Samangan och Sari Pul. Utan killarna på MOVCON skulle mycket sluta fungera.

Patrik, C MOVCON, går igenom en av många sändningar från Sverige. Foto: Fredrik Bojerud, PIO FS14

Livlinan från Sverige

Allt som oftast anländer utrustning och materiel från Sverige. Allt från reservdelar till fordon, uniformspersedlar, datautrustning och allt annat som slits och förbrukas av de svenska trupperna i norra Afghanistan. Ansvarig för att ta hand om all denna materiel är killarna på MOVCON (Movement and Control), Transportenheten som Patrik och Stefan leder ansvarar för att allt går rätt till. De övervakar lossningen på flygplatsen och följer med transporterna tillbaka till campen. Det är ett viktigt jobb som inte tillåter några misstag.

 

Ett enda misstag kan ställa till det för andra

- Om vi gör fel så kan det i slutändan innebära att de som jobbar längst ut på linan, våra samverkanssoldater inte kan lösa sina uppgifter, så det gäller att hela tiden ha koll på grejerna, berättar Patrik, chef för MOVCON i Afghanistan.

 

Tredje gången i Afghanistan

Patrik gör sin tredje vända i Afghanistan.

- Det är första gången jag är i norra Afghanistan, tidigare har jag varit i Kabul. Jag gillar det jag har sett av regionen hittills, säger Patrik.

 

Gedigen erfarenhet

Det kan bli mycket att göra mellan varven, då är det en fördel att ha erfarenhet av logistik. Patriks kollega Stefan jobbar till vardags hemma i Sverige för FMLOG med övergripande logistik- och transportfrågor så arbetsuppgifterna är inte direkt okända.

 

- Hemma sitter jag mest bakom ett skrivbord. Det är lite mer ”hands on” här i Afghanistan, vi är inte så många och det är mycket materiel som kommer ner. Å andra sidan skulle jag inte ha åkt ner hit om det inte vore för att det är både kul och utmanande. Jag gillar omväxlingen, berättar Stefan.

 

Stora säkra lastbilar

De tunga transporterna i norra Afghanistan sker med välskyddade Scania-lastbilar. De tar 14 till 16 ton last och klarar en hel del stryk. Vilket kan vara på sin plats med tanke på hur ofta MOVCON och deras kollegor på huvudförrådet på Camp Northern Lights är ute på vägarna.

 

Det finns vissa fördelar också

Ibland blir det lite väntetid på flygplatsen på den tyska basen Camp Marmal när man väntar in flera plan samma dag. Då passar de oftast på att besöka norrmännens område inne på basen. Där finns biljard- och pingisbord och på söndagar har de en alldeles utmärkt brunch i sin restaurang. Blir det lite tid över efter det kan man ju alltid sitta en liten stund i solen också.

 

Något som är dem väl unt – det blir nämligen många tunga transporter och långa dagar under de sju månader som Stefan och Patrik kommer vara på plats.

 

Text & bild: Kapten Fredrik Bojerud

Press- & informationsofficer, FS14