• HMS Nyköping är en av fem Visbykorvetter.Foto: Försvarsmakten

Korvett Visby

Försvarsmaktens fem Visbykorvetter tillhör världens mest moderna fartyg i sin klass. Det gäller både den avancerade utrustningen ombord och fartyget självt, som är byggt i plastlaminat.

De uppseendeväckande Visbykorvetterna drar blickar till sig vart de än kommer, men på radar är de svåra att ens få syn på. Och det är det som är meningen. Den okonventionella formen, med så många plana och vinklade ytor som möjligt, gör den svår att upptäcka både med radar, infraröda sensorer och hydroakustik. Skrovet är dessutom byggt i kolfiberarmerat plastlaminat, vilket gör det omagnetiskt och ytterligare försvårar upptäckt.

I princip all instrumentering och alla vapensystem är inbyggda i skrovet, vilket gör att till exempel värme och avgaser från robotavfyringar måste ledas i kanaler ut till andra sidan av fartyget. Till och med allmålskanonen på fördäck kan fällas in i skrovet. Avgaserna från fartygets vattenjetaggregat leds också bort genom dolda utlopp nära vattenlinjen för att ge en så liten signatur som möjligt.

Visbykorvetterna byggdes på Kockumsvarvet i Karlskrona mellan 2000 och 2009. Deras operativa uppgifter är ytstrid, ubåtsjakt, eskortering och minröjning. Fartygen tillhör Tredje och Fjärde sjöstridsflottiljen.

Relaterat innehåll

Fakta

Fakta

Längd: 73 m

Bredd: 10,4 m

Höjd: 19,3 m

Deplacement: 640 ton

Maxfart: Cirka 35 knop

Dieslar: 2 600 kW

Gasturbiner: 16 000 kW

Framdrivning: Vattenjet

Besättning: 43 man

Beväpning: 57 mm allmålskanon Mk III, sjömålsrobotar RBS 15 Mk II, ubåtsjakttorpeder,  förberedd för luftvärnsrobotar.