Flygplan SK 60

Trotjänare är inget överord för att beskriva skolflygplanet SK 60. Planet firar 50 år i luften under 2013, och har varit i aktiv tjänst inom Försvarsmakten sedan 1967.

Foto: Försvarsmakten

Innan Försvarsmaktens piloter flyger Gripen har de nött många timmar sida vid sida med en instruktör i en SK 60, eller Saab 105 som planet heter i sin civila version. Det tvåmotoriga skolflygplanet har varit stommen i all flygträning för piloter sedan 1960-talet.

SK 60 har överliggande vinge och dubbla jetmotorer. Motorerna har under årens lopp blivit allt starkare, och instrumentering och vapensystem har också uppgraderats. En rad olika versioner av planet har utvecklats, bland annat en en fyrsitsig version för persontransport, samt en fotoversion med förlängd nos med plats med kamerautrustning.

Flygintresserade utanför Försvarsmakten känner nog SK 60 bäst genom uppvisningsgruppen Team 60, som har använt flygplanet ändå sedan starten 1974.

Efter den senaste uppgraderingen 2009, där planet bland annat fick ny GPS och delvis samma instrumentering som Gripen, är det tänkt att SK 60 ska kunna fortsätta flyga till åtminstone 2017.

Saab har även sålt SK 60 till Österrike, där planet också fortfarande är i tjänst.

Fakta

Spännvidd: 9,5 m

Startvikt: 4 000 kg

Dragkraft: 8,8 kN per motor

Maxfart: 890 km/h

Maxhöjd: 10 000 m

Min – max lastfaktor: -3G till + 6G

Beväpning: Raketer