TP 84

Transportflygplanet TP 84 Hercules har synts på svenska himlar sedan 60-talet, men Försvarsmaktens sex exemplar används även flitigt vid internationella insatser.

Foto: Johan Lundahl/Försvarsmakten

När man pratar om militärt transportflyg brukar de flesta svenskar instinktivt tänka på Hercules, den fyrmotoriga arbetshästen med lastramp längst bak på flygkroppen. Och faktum är att Lockheed Martin C-130, som flygplanstypen officiellt heter, har en speciell relation till Försvarsmakten. Sverige har nämligen flugit Hercules ända sedan 1965 – längre än något annat europeiskt land.

TP 84 lastar knappt 20 ton eller 91 passagerare, vilket kan tyckas lite jämfört med exempelvis Boeing C-17 Globemaster III som klarar mer än 75 ton, men lastkapacitet var heller inte den främsta prioriteten när Hercules utvecklades på 50-talet. Beställningen löd i stället på ett medeldistansplan som skulle kunna använda korta och ojämna start- och landningsbanor.

Detta gör planet utmärkt lämpat för Försvarsmaktens insats i Afghanistan, där TP 84 har transporterade gods åt den internationella säkerhetsstyrkan Isaf under flera år. Planet har också visat sin duglighet i otillgängliga områden i samband med en rad bistånds- och hjälpinsatser under åren.
Försvarsmaktens samtliga sex TP 84 är stationerade vid Skaraborgs flygflottilj F7 i Såtenäs.

Fakta

Längd: 29,79 m
 

Spännvidd: 40,41 m
 

Tomvikt: 34 700 kg

Max startvikt: 70 300 kg

Räckvidd: 3 600 km

Besättning: 6 personer

Passagerare: 90 personer