• Foto: Johan Lundahl/Försvarsmakten

TP 84

Transportflygplanet TP 84 Hercules har synts på svenska himlar sedan 60-talet, men Försvarsmaktens sex exemplar används även flitigt vid internationella insatser.

När man pratar om militärt transportflyg brukar de flesta svenskar instinktivt tänka på Hercules, den fyrmotoriga arbetshästen med lastramp längst bak på flygkroppen. Och faktum är att Lockheed Martin C-130, som flygplanstypen officiellt heter, har en speciell relation till Försvarsmakten. Sverige har nämligen flugit Hercules ända sedan 1965 – längre än något annat europeiskt land.

TP 84 lastar knappt 20 ton eller 91 passagerare, vilket kan tyckas lite jämfört med exempelvis Boeing C-17 Globemaster III som klarar mer än 75 ton, men lastkapacitet var heller inte den främsta prioriteten när Hercules utvecklades på 50-talet. Beställningen löd i stället på ett medeldistansplan som skulle kunna använda korta och ojämna start- och landningsbanor.

Detta gör planet utmärkt lämpat för Försvarsmaktens insats i Afghanistan, där TP 84 har transporterade gods åt den internationella säkerhetsstyrkan Isaf under flera år. Planet har också visat sin duglighet i otillgängliga områden i samband med en rad bistånds- och hjälpinsatser under åren.
Försvarsmaktens samtliga sex TP 84 är stationerade vid Skaraborgs flygflottilj F7 i Såtenäs.