Helikopter 16

Helikopter 16 köptes in rekordsnabbt och sattes direkt in i insatsen i Afghanistan. Dess främsta uppgift är att evakuera skadade, men den används även för transport av trupp och materiel.

Helikopter 16 under Försvarsmaktens huvudflygdag på Malmen utanför Linköping 2012. Foto: Kim Svensson/Försvarsmakten
Foto: Johan Lundahl/Försvarsmakten

Amerikanska Blackhawk UH-60 är troligen den helikopter som är bäst känd bland den svenska allmänheten. I Försvarsmaktens system heter den Helikopter 16 och är det senaste tillskottet till den svenska helikopterflottan.

Femton exemplar av Helikopter 16 köptes in för att ersätta Helikopter 10 i Isaf-styrkan i Afghanistan. Den är något lättare och snabbare än sin föregångare, med en topphastighet på 280 km/h. Dess uppgifter är framför allt medicinsk evakuering (så kallad Medevac), där sårade och sjuka förs från ett fältsjukhus till ett vanligt sjukhus. I andra hand kan Helikopter 16 även transportera soldater och materiel.

De svenska helikoptrarna är av typen UH-60M, som är den mest moderna varianten av Blackhawk-helikoptern. Bland annat är de försedda med IR-dämpare som minskar helikopterns infraröda strålning och gör den svårare att hitta för värmesökande robotar. För insatsen i Afghanistan har även Helikopter 16 kompletterats med bårar och medicinsk utrustning.

Fakta

Längd: 15,3 m
Höjd:
3,8 m
Kabinhöjd:
1,37 m
Tomvikt:
cirka 5 600 kg
Max bruttovikt:
cirka 9 900 kg
Max hastighet:
280 km/h

Svensk konfiguration
Interoperabelt sambandssystem för Isaf-insatser.
Vinsch.
Varnings- och motverkanssystem mot olika typer av hotsystem.
2 stycken 7,62 mm kulsprutor för egenskydd.
Särskilda luftintagsfilter för motor och Auxiliary Power Unit, APU, för operation i stoftrik miljö.
IR-supressorer för reducerad värmesignatur.
Ballistiskt splitterskydd och självtätande bränsletankar.