Boeing C-17

Boeing C-17 Globemaster III

En C-17 levererar utrustning till Haiti åt MSB. Foto: Marco Nilsson/Försvarsmakten
I december 2009 lastades två transportflygplan av typen C-17 med fyra stycken stridsfordon 90 för transport till den svenska styrkan i Afghanistan. Foto: Niklas Ehlen/Combat Camera/Försvarsmakten

Den första versionen av Globemaster tillkom efter attacken mot Pearl Harbor 1941, då det blev uppenbart att USA:s militär behövde ett tungt fraktflygplan för långa distanser. Dagens version, C-17, är den tredje generationen Globemaster och togs i bruk under 1990-talet.

Planets lastkapacitet är maximalt 77 500 kilo, vilket är 3,5 gånger mer än ursprungsversionen. Lastförmågan kan utnyttjas för transport av både stridsfordon, trupp i tryckkabin (154 soldater), sårade (36 liggande och 54 sittande), och förnödenheter vid humanitära insatser.

Planet kan reversera var och en av sina fyra motorer individuellt, vilket gör det möjligt att backa och göra trepunktsvändningar och manövrera i trånga utrymmen. Det har tryckkabin, kan lufttankas, och har motmedel i form av remsor och facklor för att förvilla fientlig radar och robotar.

Sverige har inga egna C-17, men är delägare i de tre plan som utgör den europeiska flygflottiljen Heavy Airlift Wing, ett samarbete mellan Sverige, Finland och tio Natoländer. Sverige har, efter USA, flest flygtimmar på C-17.

Fakta

Typ: Transport
Besättning: 2 piloter + 1 lastmästare
Första flygning: 1991
I aktiv tjänst: 1995-idag
Versioner: C-17A, C-17ER
Tillverkare: Boeing
Längd:
 53 m
Spännvidd: 58 m
Höjd: 16,8 m
Vingyta: 353 m²
Tomvikt: 122 016 kg
Max. startvikt: 265 500 kg
Motor: Fyra Pratt & Whitney F117-PW-100 turbofan
Dragkraft: 4 x 181 Kn, 4 x 18500 kp
Max. hastighet: 830 km/h, (låg höjd) 648 km/h
Räckvidd med max. bränsle: 5300 km
Transporträckvidd: >4 400 km (C-17), 5 200 km (C-17ER)
Max. flyghöjd: 13 700 m
Lastförmåga: 77 500 kg eller 154 soldater eller 36 liggande och 54 sittande patienter
Motmedel:
ALE-47 rems-/fackelfällare
AAR-47 robotskottvarnare