Bandvagn 309

Försvarsmaktens bandvagnar utvecklades ursprungligen för körning på snö och över norrländska myrar. Den nya Bandvagn 309 är dock anpassad för att klara internationella miljöer lika bra, vilket betyder sand, sten och betydligt högre temperaturer.

Sjukvårdsenheter med bandvagn 309 under slutstriden på Blåtinds skjutfält i Nordnorge under Cold Response 2012. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Delar ur NBG genomförde övningen Nordic Determination bland annat i området omkring Skövde. Foto: Alexander Karlsson/Försvarsmakten

Bandvagnar har funnits inom Försvarsmakten sedan mitten av 1960-talet. Tack vare sina larvband tar de sig fram i snart sagt varje typ av terräng. Inte ens vattendrag är något hinder. Den senaste versionen, Bandvagn 309, har fått ett förbättrat skydd mot splitter och beskjutning, skydd mot CBRN-stridsmedel och till och med luftkonditionering.

Anledningen till förstärkningarna är att Bandvagn 309 ska kunna delta i insatser utanför Sveriges gränser. Vagnen får därmed möjlighet att agera effektivt i ett temperaturspann mellan minus 32 och plus 46 grader. Den relativt låga vikten (ca 5,5 ton) gör att den enkelt kan lastas på fartyg eller flygplan för transport till insatsområden.

Bandvagn 309 är utrustad med en sex-cylindrig dieselmotor som ger den en topphastighet kring 50 km/h på land och strax under 5 km/h i vatten. Dess främsta uppgift är transport av soldater och sårade, bränsle, vapen, ammunition, färskvatten och mat till olika förband.

Fakta

Längd: 6,9 m

Bredd: 2,0 m

Maxfart: Cirka 50 km/h på land och 4,7 km/h till sjöss

Bandtryck: 13,4 kPa

Lastvikt, framvagn: 500 kg alternativt 4 personer

Lastvikt, bakvagn: 2 150 kg alternativt 8 personer

Motor: 6-cylindrig Steyr (monoblock)

Effekt: 176 hk

Framdrivning: 5-växlad automatlåda