Lång väg hem

En övning delas in i flera delar, där själva genomförandet av övningen är en del. Övriga delar handlar om tiden innan och efter genomförandet. Detaljrik planering krävs för att personal och materiel ska finnas på plats innan en övning startar. Lika viktig är planeringen när förbandet ska hem.

I C-17 ryms två containrar, paletter och personal
I C-17 ryms två containrar, paletter och personal
I C-17 ryms två containrar, paletter och personal. Foto: Louse Levin/Försvarsmakten
Finsk lastbil kör ombord på finska fartyget Mimer med svensk container
Finsk lastbil kör ombord på finska fartyget Mimer med svensk container. Foto: Louse Levin/Försvarsmakten
På undre däck väntar svensk lastbil på att containern kommer ner med hissen för att sedan placera den på anvisad plats
På undre däck väntar svensk lastbil på att containern kommer ner med hissen för att sedan placera den på anvisad plats. Foto: Louse Levin/Försvarsmakten

Den stora uppställningsplattan och hangaren ekar tomt. I torsdags, samma dag som Iceland Air Meet 2014, IAM 2014, avslutades, lämnade stridspiloterna och gripenplanen Keflavikbasen på Island.

– Som förbandstransportledare så handlar det om att vara först in och sist ut. En övning slutar när sista personen och materielen är tillbaka på hemmaförbandet, säger Michael Åkerberg.

För Iceland Air Meet 2014, IAM 2014, har F 21 lånat in förbandstransportledaren från F 17 i Ronneby. Han har planlagt alla transporter och ansvarat för att alla dokument som cargo manifest och tullhandlingar.

– Vi måste ha alla papper i ordning där vi specificerar vad vi har med oss. Denna dokumentation är den vi visar upp när vi ska hem. Det har varit mycket detaljplanering som vi startade med i oktober förra året, säger han.

Till framförallt för transportflygplanet C-17 är det viktigt att det stämmer med lastvikt och att det är rätt antal passagerare. Detsamma gäller för den materiel som ska gå som sjöfart.

– Har vi inte rätt papper så kan det innebära att vi inte kommer iväg. Det kan till exempel vara ett saknat intyg som visar att det är certifierat att sätta packning på för den transportflygtypen, säger han.

Samarbetet mot tidvattnet

För fartyget som ska transportera svensk, norsk och finsk materiel har det varit en annan typ av nordiskt samarbete än flygövningen. Norge, som har huvudansvaret, är de som har skött upphandling av entreprenör, sedan delas kostnaden mellan nationerna.

Det är ett pussel att få ombord den materiel som ska transporteras med fartyget. Finska, norska och svenska Movements and control organiserar lastningen tillsammans med fartygets lastmästare som har en lastplan som visar vart varje sak ska stå.

Logistikpersonalen från flygunderhållskompaniet kör lastbilar, containrar och bilar som använts vid övningen på plats i samarbete med kollegor från Finland och Norge. Det sker under viss tidspress eftersom tidvattnet gör att nivån på havsvattnet höjs respektive sänks.

– Tidvattnet gjorde att vi fick göra uppehåll på lastningen eftersom havsvattnet sjönk med cirka tre meter. Lastningen återupptogs och slutfördes senare under kvällen, säger han

Nu återstår återlämning av bilar, passerkort och nycklar till boendet. Sedan ska den personliga packningen packas på paletter för att C-17 flygplanet ska kunna frakta hem det och den kvarvarande personalstyrkan.

– Mitt arbete är att se att allt går enligt vår planering. Kompaniet har gjort bra förarbeten med packning av materiel i containrar. De har rutin och vet hur det ska gå till, avslutar Michael Åkerberg.