Huvudet fullt av ny kunskap

Lärstilar, övningsplaner, bedömandemetodik och ordergivning – mycket är nytt för de 170 kadetterna på specialistofficersutbildningen (SOU) och den anpassade reservofficersutbildningen (AROU) på Militärhögskolan i Halmstad (MHS H). Åtta veckor in i utbildningen är det pedagogik och taktik i fokus.

Specialistofficersutbildning (SOU18-19) på Militärhögskolan Halmstad.
Specialistofficersutbildning (SOU18-19) på Militärhögskolan Halmstad.
Det är både roligt och jobbigt att agera övningstrupp när kurskamraterna ska övas i instruktörsrollen. Foto: Charlotte Pettersson/Försvarsmakten
Specialistofficersutbildning (SOU18-19) på Militärhögskolan Halmstad.
Att handleda och instruera är en viktig del av specialistofficersyrket. Foto: Charlotte Pettersson/Försvarsmakten
Specialistofficersutbildning (SOU18-19) på Militärhögskolan Halmstad.
Smyga, krypa, åla eller hasa – det är frågan för att undvika upptäckt under dagens elevledda utbildningspass om stridsförflyttningssätt. Foto: Charlotte Pettersson/Försvarsmakten
Specialistofficersutbildning (SOU18-19) på Militärhögskolan Halmstad.
Kadett Johanna Setterberg kan passa på att lära av sina kurskamraters övningspass inför sitt eget om avståndsbedömning. Foto: Charlotte Pettersson/Försvarsmakten
Specialistofficersutbildning (SOU18-19) på Militärhögskolan Halmstad.
Kadett Joakim Felixson har arbetat som soldat på Norrbottens regemente i 3, 5 år– nu säkrar han upp en fortsatt framtid i Försvarsmakten genom att bli specialistofficer. Foto: Charlotte Pettersson/Försvarsmakten
Specialistofficersutbildning (SOU18-19) på Militärhögskolan Halmstad.
Kadett Malin Stengård får återkoppling på genomfört utbildningspass om patrulltjänst av kurskamraterna – alla kadetter tar gemensamt ansvar för varandras utveckling. Foto: Charlotte Pettersson/Försvarsmakten
Specialistofficersutbildning (SOU18-19) på Militärhögskolan Halmstad.
Samtidigt på Nyårsåsens skjutfält pågår taktikutbildning. Analys av uppgiften från högre chef är viktig. Foto: Charlotte Pettersson/Försvarsmakten
Specialistofficersutbildning (SOU18-19) på Militärhögskolan Halmstad.
Terrängmodeller är viktiga verktyg för att visualisera och tydliggöra ordergivningen. Foto: Charlotte Pettersson/Försvarsmakten
Specialistofficersutbildning (SOU18-19) på Militärhögskolan Halmstad.
Engagemang och kreativitet flödar under ”byggprocessen” av terrängmodellen. Foto: Charlotte Pettersson/Försvarsmakten
Specialistofficersutbildning (SOU18-19) på Militärhögskolan Halmstad.
Första ordergivningen för Cecilia Frisén i övad roll som plutonchef. Foto: Charlotte Pettersson/Försvarsmakten
Specialistofficersutbildning (SOU18-19) på Militärhögskolan Halmstad.
Kadett Mattias Kannerstål ser fram emot utmaningen att byta inriktning i Försvarsmakten efter genomförd specialistofficersutbildning. Foto: Charlotte Pettersson/Försvarsmakten

– Pedagogiken började lite flummigt, men nu börjar jag förstå vad det går ut på, säger kadett Johanna Setterberg med ett skratt. Det är en utmaning att verkligen få fram det man vill förmedla, och det är bra att förstå att man kan göra på olika sätt eftersom människor lär olika.

Instruktörsrollen viktig del av specialistofficersyrket

Efter en veckas inledande teori är truppen i full gång med att hålla elevledda utbildningspass för varandra för att träna i instruktörsrollen. Det handlar om allt från fotvård för att klara fotmarsch utan skador och skavsår till olika stridsförflyttningssätt som ålning och hasning.
– Jag kommer förmodligen att få jobba med utbildning av rekryter på den militära grundutbildningen när jag kommer tillbaka till Norrbottens regemente I 19, förklarar kadett Joakim Felixson. Därför är det väldigt bra att få praktiska tips och trix, men också en chans att bli säkrare i ledar- och instruktörsrollen.

Det viktiga är övningsplaneringen, det pedagogiska genomförandet, självreflektionen efter passet och återkopplingen från kamrater och befäl. Kadett Malin Stengård, tidigare hundförare på Blekinge flygflottilj F 17, arbetar på Försvarsmaktens hundtjänstenhet med just utbildning, vilket förmodligen avspeglats i det nyss genomförda passet i patrulltjänst. Kurskamraterna återkopplar ett bra, intressant, pedagogiskt och väl genomtänkt pass.
– Jag kände mig ganska lugn och säker, förklarar Malin, som passade på krydda passet med lite hundtjänst. Jag är säker på det jag kan och det är lätt att snöa in på det. Jag får nog försöka utmana mig själv och lämna min bekvämlighetszon för att utvecklas vidare. Den stora utmaningen som instruktör är att göra passet intressant och variationsrikt för de jag utbildar.

Att planera och leda strid - en grund för alla specialistofficerare

Samtidigt på Nyårsåsens övningsfält går den andra utbildningsväxeln, den andra hälften av kadetterna, in på sin tredje taktikutbildningsvecka. Basplattan läggs för att kadetterna ska kunna kommunicera med taktiska begrepp på rätt sätt, analysera och lösa taktiska uppgifter med hjälp av vedertagen bedömandemetodik, och sedan skriva och kommunicera en order på plutonsnivå.
– Kort sagt handlar det om en fungerande metodik för att lösa stridsuppgifter i fält enligt de principer för manöverkrigföring och uppdragstaktik som gäller enligt svensk doktrin, förklarar Tobias Gustafsson, kurschef i taktik på MHS H. I det här skedet brukar utmaningen vara att lyfta blicken från den egna gruppen som man verkat i som soldat eller gruppbefäl, eller från sin egen funktion, för att se något större och bli medveten om hur man bidrar i en helhet.

För kadett Cecilia Frisén är det mycket nytt att tänka på:
– Det är en utmaning att få med allt vid ordergivningen på rätt sätt, att veta när man ska använda olika begrepp och förstå varför man säger en viss sak vid ett visst tillfälle.
Kadett Mattias Kannerstål har varit soldat på heltid i snart åtta år med bland annat bakgrund som militärpolis och erfarenhet av strid i stadsbebyggelse:
– Jag är van att ge order som gruppchef och känner mig duktigare på det här än mycket annat vi sysslat med hittills på utbildningen. Det är stimulerande att lyfta blicken till plutonsnivån. Det är viktigt här och nu, liksom under övriga utbildningen, att vi hjälps åt genom att de som är mer erfarna stöttar och delar med sig till de som har mindre erfarenhet!